Hurtigruten vil over på landstrøm
De norske havne i Bergen, Trondheim og Tromsø undersøger mulighederne for at kunne tilbyde landstrøm til Hurtigruten, der sejler op langs den norske kyst. Hurtigruten må i så fald klargøre de 11 skibe, som hver dag sejler på ruten Bergen-Kirkenes-Bergen, til landstrøm.
”Skal vi investere i ombygning til landstrøm, er vi afhængig af at kunne koble os på i de havne, hvor vi ligger i flere timer. Strømprisen kan heller ikke være højere end det, vi sparer i brændstofomkostninger og andet ved at skrue ned for hjælpemotorerne”, siger Svein Taklo, chef for marine operationer i Hurtigruten.
Bergen Havn indviede i juni et landstrømsanlæg til offshore supplyskibe og har taget initiativ til at undersøge mulighederne for landstrøm til Hurtigruten. Trondheim og Tromsø er også ved at undersøge mulighederne, mens Kirkenes Havn har svært ved at se miljøgevinsten i forhold til den store investering.
”Vi må se på omkostnings-nytte-effekten. Det er begrænset, hvad vi kan opnå i løbet af de cirka 3,5 time, Hurtigruten ligger til kaj her. Men vi er med, hvis Bergen, Trondheim og Tromsø gør det og viser os, hvordan det kan gøres lønsomt”, siger havnekaptajn Maung San Lwin i Kirkenes.
Landstrøm til Hurtigrutens skibe er teknisk ikke lige så krævende som landstrøm til krydstogtskibe, da Hurtigrutens skibe har 50 Hz-anlæg ombord og dermed samme frekvens som landstrømsnettet.
Hurtigruten har desuden planer om at afgive ordrer på nye ekspeditionsskibe, angiveligt to skibe med option på yderligere to. Men om de eventuelt bliver forberedt til landstrøm vides ikke.
Kilde: Teknisk Ukeblad