Hurtigruten tester biodiesel på Polarlys
Hurtigruten har en målsætning om at blive udlednings-frie, og rederiet tager et vigtigt skridt på den rejse med testen af biodiesel som et alternativt brændstof på skibet MS Polarlys. Biodiesel kan reducere udledningen med 95 pct., men Hurtigruten arbejder også med en række andre tiltag.
Blandt de vigtigste var introduktionen af verdens første hybrid elektriske ekspeditions-krydstogtskib, MS Roald Amundsen, der i foråret får følgeskab af søsterskibet MS Fridjof Nansen. Samtidig har Hurtigruten lagt en plan for opgraderingen af en række af rederiets andre skibe med batteripakker og anden grøn teknologi.
Hurtigruten kigger ind i en nær fremtid, hvor det bliver forbudt at besejle flere af de norske fjorde med konventionelt drevne skibe. Nul-udledning bliver kravet i blandt andet Geirangerfjorden fra 2026.
Et grønt tiltag, der tager hul på en elektrisk fremtid, er Hurtigrutens partnerskab med det nystartede selskab Brim Explorer, der for godt en uge siden tog rederiets første batteridrevne og specialkonstruerede ekspeditionsskib i brug.
I samarbejde med Hurtigruten skal Brim Explorers næste skib give gæsterne mulighed for at komme på lydløse, elektrisk drevne og udledningsfrie ekspeditionsture ved Svalbard.
Kilde: Maritime Executive