Hurtigruten bestiller nyt ekspeditionsskib
Kleven værft i Ulsteinvik har fået kontrakt et hybriddrevet ekspeditionsskib fra Hurtigruten. Rederiet har allerede to lignende skibe i ordre. Skibet vil være baseret på samme design som MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, som allerede er under bygning på Kleven værft.
”Det ligner så meget, at det kan regnes som et tredje søsters skib. Men jeg kan love, at det bliver endnu mere miljøvenligt end de tidligere”, siger kommunikationschef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Sysla.
De to andre skibe modtog Enovas støtte for nye løsninger, der ville bidrage til en reduktion på 20 procent i brændstofforbruget. De to skibe vil tilsammen reducere udledningen svarende til årlige emissioner fra 5.540 nye biler i forhold til traditionelle skibe.
Siden de blev bestilt er de teknologiske fremskridt gået hurtigt, ikke mindst med hensyn på batterisiden Hvor store batteripakker, der skal installeres på de to skibe, der allerede er under opførelse hos Kleven, har Hurtigruten ikke oplyst. Ifølge Ege går rederiet et skridt videre på det nye ekspeditionsfartøj.
Hurtigruten betegner skibene som revolutionerende. De skal sejle i ekstreme områder og være udstyret med isforstærkede skrog. Hurtigruten bygger, så at sige for sig selv,
efter at have overtaget Kleven værft i sommer.
Det Hurtigruten-ejede selskab, KVE Holding AS, overtog 100 procent af Kleven Maritime ASs aktier, Kleven Maritime Contracting AS og Kleven Maritime Technology AS, efter at værftsgruppen fik store økonomiske problemer.
Den endelige kontrakt på det nye skib ventes at blive underskrevet i første kvartal 2019. Det nye skib, der endnu ikke er navngivet, er planlagt til levering i andet kvartal af 2021. Hurtigruten ønsker ikke at oplyse kontraktværdien, da der endnu ikke er indgået en endelig aftale.
De to søsterskibe, der er under bygning har angiveligt kostet omkring en milliard norske kroner pr. skib. Hurtigruten vil få en flåde på 17 specialbyggede ekspeditionsskibe. MS Roald Amundsen og Fridtjof Nansen ventes i drift næste år.
Redaktionen