Høje fragtrater gav overskud hos Torm
I årets første ni måneder fik Torm en nettoomsætning på 354,2 millioner dollar, hvilket er en markant fremgang fra samme periode sidste år, hvor nettoomsætningen beløb sig til 115,3 millioner dollar. Også efter driftsomkostningerne var der fremgang. Det primære driftsresultat (EBIT) beløb sig til 108,2 millioner dollar mod 5,2 millioner dollar sidste år.
”I tredje kvartal 2015 leverede Torms stærke operationelle platform de højeste fragtrater i produkttank siden 2008 og et positivt EBITDA på 96 millioner dollar. Torm demonstrerede finansiel og strategisk fleksibilitet i tredje kvartal 2015 gennem købet af tre MR-skibe, indgåelsen af to nye finansieringsaftaler samt afhændelsen af tørlastaktiviteterne, som gør Torm til et rent produkttankrederi. Selskabets gode resultater og mange skibe på vandet betyder, at Torm er velpositioneret til at drage fordel af den lovende trend i udbud og efterspørgsel i markedet”, lyder det i en meddelelse fra Torm i forbindelse med regnskabet.
I tredje kvartal nåede produkttankmarkedet det højeste niveau siden 2008, primært på grund af den fortsat høje udnyttelsesgrad på raffinaderierne, som skabte øget efterspørgsel efter transport af raffinerede produkter. Torms største segment, MR, opnåede i tredje kvartal spotrater på 24.599 dollar pr. dag, hvilket er en stigning på 77 procent i forhold til tredje kvartal 2014. Tanksegmentets dækningsbidrag for tredje kvartal udgjorde 104 millioner dollar.
Torm købte i tredje kvartal tre moderne brugte MR-skibe (Torm Loke, 2007, Torm Atlantic, 2010 og Torm Astrid, 2012) til en samlet pris på 80 millioner dollar.
Som sidste skridt i den planlagte afvikling af tørlastaktiviteterne blev de to Panamax-skibe, Torm Anholt og Torm Bornholm, solgt i tredje kvartal. Torm driver hermed ikke længere egne eller indchartrede skibe i tørlastsegmentet.
Overskuddet efter skat for hele perioden januar til september i år blev 99,3 millioner dollar mod 3,2 millioner dollar i samme periode sidste år.
I forbindelse med regnskabet afslører Torm også, at rederiet overvejer en ny struktur med notering på New York Stock Exchange og Nasdaq Copenhagen. Hvis det iværksættes, bliver det gennemført i 2016.
Kilde: Torm