Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot

Mens alle andre dele af skibsfarten har været ramt af nedture gennem de sidste årtier, er krydstogtindustrien gået fri. Men det har Coronakrisen sat en stopper for. Mia-tab præger branchen - og nu sælges et relativt moderne skib for første gang til skrot.

Costa Victoria er sejlet til ophugning. Foto: Costa Cruises..

Der var næppe nogen om bord på det 24 år gamle krydstogtskib Costa Victoria, der forestillede sig i marts, da Coronakrisen suspenderede alle krydstogter, at de havde været med på skibets allersidste togt.

Men for en branche, der gennem de seneste årtier kun har kendt til fremgang, rammer Covid-19 pandemien hårdere, end de fleste havde forestillet sig. Verdens største krydstogt gruppe, Carnival Corp., tabte vanvittige 4,4 mia. dollar i første kvartal og har gennem voldsomme besparelser reduceret de løbende tab fra 1 mia. dollar til 650 mio. dollar. Pr. måned.

Seneste har selskabet optaget et nyt lån på 2,8 mia. dollar som skal dække de fortsatte tab i de kommende måneder. Men yderligere omkostningsbesparelser er nødvendige, og når alt andet er skåret væk, er der ikke andet for, end at kigge på flåden.

Og Carnival Corp meldte den 18. juni ud, at de “allerede havde indgået foreløbige aftaler om bortskaffelse af seks skibe, der forventes at forlade flåden inden for de næste 90 dage” ligesom flere aftaler var under udarbejdelse.

Italienske medier kunne så for få dage siden rapportere, at et af Carnival Corp´s krydstogtbrands, Costa Cruises, havde solgt Costa Victoria til brug som hotelskib for et af Italiens skibsværfter.

Men i en overraskende melding kunne borgmesteren i den toscanske havneby Piombino fortælle, at det 252 meter lange skibe med plads til knap 2.400 passagerer og 800 besætningsmedlemmer var ankommet byen for at blive hugget op.

Carnival udskifter løbende skibene i sin flåde på nu 104 skibe, men ingen skibe er i de senere år blevet solgt til skrot. Nu er iagttagere spændt på at se, hvilke skibe Carnival Corp. også har tænkt sig at sælge - og om de andre store, Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line har tænkt sig at følge efter.

Problemet for dem alle er selvfølgelig at finde en køber, der er interesseret i at investere i et ældre krydstogtskib, i den nuværende situation. De mindre krydstogtrederier, der tidligere har købt ældre skibe af de store, er enten blev slugt i de senere års konsolideringer eller står overfor de samme økonomiske vanskeligheder på grund af Covid-19.

Og så er der kun skrotværfterne tilbage. Og heller ikke her er prisen i top, fordi skrotningen er tidskrævende på grund af alt det udstyr, der skal fjernes fra skibene.

Kilde: Maritime Executive

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Giftudslip på tanker koster en sømand livet

21.11.2025Maritimedanmark.dk

USA går efter iransk ”skyggeflåde” i ny sanktionsrunde

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre gode råd til Bødskov efter IMO-skuffelsen

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Russisk olieeksport falder til laveste niveau i månedsvis

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler kommer stærkt ud af årets første ni måneder

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Besætning efterforskes efter grundstødning

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran frigiver tilbageholdt tankskib  – men lasten er væk

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Video: Norsk ubåd sprænger udfaset fregat under arktisk øvelse

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
GDPR Awareness - Global (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an understanding of the General Data Protection Regulations (GDPR), the rules and roles associated with the legislation, and what it means for you as an employee or employer. You will learn about personal data, how to protect it, and ways to identify and mitigate any potential risks at your company.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course