Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot

Mens alle andre dele af skibsfarten har været ramt af nedture gennem de sidste årtier, er krydstogtindustrien gået fri. Men det har Coronakrisen sat en stopper for. Mia-tab præger branchen - og nu sælges et relativt moderne skib for første gang til skrot.

Costa Victoria er sejlet til ophugning. Foto: Costa Cruises..

Der var næppe nogen om bord på det 24 år gamle krydstogtskib Costa Victoria, der forestillede sig i marts, da Coronakrisen suspenderede alle krydstogter, at de havde været med på skibets allersidste togt.

Men for en branche, der gennem de seneste årtier kun har kendt til fremgang, rammer Covid-19 pandemien hårdere, end de fleste havde forestillet sig. Verdens største krydstogt gruppe, Carnival Corp., tabte vanvittige 4,4 mia. dollar i første kvartal og har gennem voldsomme besparelser reduceret de løbende tab fra 1 mia. dollar til 650 mio. dollar. Pr. måned.

Seneste har selskabet optaget et nyt lån på 2,8 mia. dollar som skal dække de fortsatte tab i de kommende måneder. Men yderligere omkostningsbesparelser er nødvendige, og når alt andet er skåret væk, er der ikke andet for, end at kigge på flåden.

Og Carnival Corp meldte den 18. juni ud, at de “allerede havde indgået foreløbige aftaler om bortskaffelse af seks skibe, der forventes at forlade flåden inden for de næste 90 dage” ligesom flere aftaler var under udarbejdelse.

Italienske medier kunne så for få dage siden rapportere, at et af Carnival Corp´s krydstogtbrands, Costa Cruises, havde solgt Costa Victoria til brug som hotelskib for et af Italiens skibsværfter.

Men i en overraskende melding kunne borgmesteren i den toscanske havneby Piombino fortælle, at det 252 meter lange skibe med plads til knap 2.400 passagerer og 800 besætningsmedlemmer var ankommet byen for at blive hugget op.

Carnival udskifter løbende skibene i sin flåde på nu 104 skibe, men ingen skibe er i de senere år blevet solgt til skrot. Nu er iagttagere spændt på at se, hvilke skibe Carnival Corp. også har tænkt sig at sælge - og om de andre store, Royal Caribbean og Norwegian Cruise Line har tænkt sig at følge efter.

Problemet for dem alle er selvfølgelig at finde en køber, der er interesseret i at investere i et ældre krydstogtskib, i den nuværende situation. De mindre krydstogtrederier, der tidligere har købt ældre skibe af de store, er enten blev slugt i de senere års konsolideringer eller står overfor de samme økonomiske vanskeligheder på grund af Covid-19.

Og så er der kun skrotværfterne tilbage. Og heller ikke her er prisen i top, fordi skrotningen er tidskrævende på grund af alt det udstyr, der skal fjernes fra skibene.

Kilde: Maritime Executive

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

13.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib fri af grunden

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Brandskadet svensk fragtskib skrottes

12.12.2024Maritimedanmark.dk

Hurtigfærge tilbage i drift om fem dage

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark