Havneterminaler i Europa mangler plads

Leverancer bestilt i Kina inden Europa lukkede ned på grund af corona-krisen begynder nu at ankomme i stor stil til de største europæiske havne. Men her kan havneterminalerne blive presset, fordi ingen vil have lasterne i et fortsat lukket Europa.

De store containerskibe vil i de kommende uger ankomme med tusindvis af containere med varer fra Kina, bestilt inden corona-krisen lukkede de europæiske lande ned. Og da virksomheder og forretninger forretninger fortsat er lukket ned i stor stil, er der udsigt til, at fyldte containere kan hobe sig op i de store havne som f.eks. Rotterdam, Antwerpen og Hamborg.

“Lasten ankommer til Europa. Men ingen vil have den - det er problemet. Du vil have fire til fem uger, hvor lagerbeholdningerne bygges op i havnene,” siger Lars Jensen, adm. dir. i Sea Intelligence Consulting til Financial Times.

“Importørerne vil stå overfor problemer med overfyldte lagre og store mængder varer, som de er nødt til at modtage, selv om de realistisk set ikke vil være i stand til at sælge dem,” tilføjer han.

I havnen i Zeebrugge i Belgien, der er verdens største hub for nye køretøjer, har man allerede problemer med tusindvis af uafhentede nye biler, der nu i bogstavelig forstand samler støv på hurtigt anlagte grusbelagte parkeringsarealer.

“I de sidste tre uger har flere terminaler stået overfor problemer med indkomne varer og mangel på lagerkapacitet, siger Rik Goetinck, CEO i havnen til Financial Times. “Vi forventer, at flere skibe vil blive brugt som flydende lagre, hvilket vi allerede har set for køretøjer,” siger han videre.

I Danmarks største containerhavn i Aarhus oplever man i øjeblikket ikke de samme udfordringer med lagerplads.

“Vi ved, at det kan blive et fænomen. Hvis der kommer et større skyl af gods samtidig med, at der ikke er det samme aftræk her, kan der selvfølgelig ske en ophobning af containere på Aarhus Havn,” siger Nicolai Krøyer, kundechef i Aarhus Havn, til Finans.

Han tør ikke spå om omfanget, men siger, at havnen har mulighed for at udvide sin kapacitet, hvis det skulle blive nødvendigt.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Stor beredskabsøvelse på Hirtshals Havn

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny terminal vokser frem i Aarhus Havn

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn forventer rekordmange krydstogtskibe

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn løfter beredskabet med nyt kontrolrum

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

18.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer 550 mio. dollar i Bangladesh

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hamborg Havn fortsætter væksten

17.11.2025Maritimedanmark.dk

U-vending i Ankestyrelsen: Grønt lys til salg af færgehavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle