Havnestatskontrol fokuserer på svovlregler
Myndighederne bag havnestatskontrol i 45 lande på fem kontinenter; Sydamerika, Nordamerika, Europa, Asien og Australien, er blevet enige om at koncentrere inspektionskampagnen i 2018 med fokus på luftforurening fra skibe. Beslutningen er truffet på baggrund af et dansk/nederlandsk forslag.
”Vi har opnået to vigtige resultater. For det første vil der i hele verden blive sat endnu større fokus på, om skibene overholder svovlgrænserne. For det andet er det et stærkt signal, at så mange vigtige havnestater nu klart viser, at vi står samlet om at styrke håndhævelsen af svovlreglerne på tværs af grænser”, siger Peter Krog-Meyer, chefkonsulent i Søfartsstyrelsen.
Samarbejde om effektiv håndhævelse er blevet endnu mere aktuelt, efter at FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, i sidste uge vedtog, at en global svovlgrænse på 0,5 procent træder i kraft i 2020. Allerede i 2015 indførtes særligt lave grænser i de såkaldte SECA områder, Sulphur Emission Control Areas.
”I Danmark har vi arbejdet for styrket håndhævelse i årevis, og inspektionskampagnen i 2018 er blot en del af den langt større indsats, som allerede er i fuld gang. Vi sætter endnu mere fart på i 2017 efter IMO’s beslutning om en global svovlgrænse i 2020”, siger Peter Krog-Meyer.
En koncentreret inspektionskampagne betyder, at de i alt 45 lande omfattet af havnestatsaftalerne gennemfører en særligt grundig undersøgelse på et udvalgt område som fx svovl, når deres skibsinspektører går om bord på udenlandske skibe.
Indsatsen indskærper overholdelsen af reglerne og medvirker til at skibenes besætninger bliver bevidste om de nye regler og konsekvenserne af eventuelle overtrædelser.
Kilde: Søfartsstyrelsen