Havneloven trænger til fornyelse
Havneloven fra 2012 er ifølge Danske Havne allerede ved at være forældet. Transportministeren har sat en evaluering i gang. Danske Havne har 14 eksempler på, hvor havneloven i dag giver unødig bureaukrati, uklarhed mellem ministerier og står i vejen for væksten i og omkring havnene.
Havneloven fra 2012 havde mange gode fornyelser, men udviklingen i virksomhedernes organisering, mange opkøb og brancheglidning går hurtigt. Det er en meget opmuntrende udvikling, for nye job skabes i havnene, og færre job forsvinder til andre lande. Den udvikling må lovgivning og manglende koordinering af regler mellem ministerier ikke stå i vejen for.
Danske Havne mener, at mange mindre uhensigtsmæssigheder bør kunne fjernes meget hurtigt. Man har nærlæst de love og regler, der vedrører havne og virksomheder på havne og konstateret, at den tekst, der blev vedtaget i 2012 og dengang var et stort fremskridt, nu virker mere begrænsende, når loven skal tolkes i de konkrete sager.
Det er der kommet 14 eksempler ud af. Eksempelsamlingen kan læses HER
Blandt eksemplerne er der mange forhold, der synes at kunne løses ved regelforenkling eller ved at opgive meget konservative tolkninger af havneloven. Det handler om definition af ”havnerelateret aktivitet,”, hvor Transportministeriet og Skatteministeriet tolker forskelligt, og hvor viljen til at koordinere tolkninger kunne være bedre.
Kilde: Danske Havne