Havnekrise først nedkæmpet i 2. halvår

Dusinvis af store containerskibe venter fortsat i kø ud for primært havnene på den amerikanske vestkyst, drevet af en usædvanlig høj efterspørgsel på importvarer kombineret med en arbejdsstyrke i havnen, der er decimeret på grund af pandemien. Og en normalisering trækker ud.

Der er fortsat dusinvis af skibe i kø ud for havnene på den amerikanske vestkyst. Arkivfoto..

Der er i øjeblikket ingen tegn på, at ventetiderne for containerskibe ved havnene på den amerikanske vestkyst falder. Tværtimod viser en analyse fra Splash, at skibene fortsat hober sig op, ligesom trængslen nu også rammer Singapore, hvor ventetiden på at komme i havn for et stort containerskib med en kapacitet på 18.000 teu nu ligger på fem-syv dage mod en normal turn-around tid på to-tre dage.

Problemerne har betydet, at containerrederiernes pålidelighed i forhold til at ankomme til tiden er rekordlav. Således ankommer under halvdelen af Maersks skibe til tiden, hvilket i sidste uge på TPM-konferencen fik chefen for Maersk Ocean, Vincent Clerc, til at sige, at “vi er forfærdede over det serviceniveau, vi er tvunget til at levere”.

Andre rederier gør det endnu ringere.

For at undgå at forsinkelserne spreder sig yderligere fra havnene i Los Angles og Long Beach, har Maersk og MSC ifølge Alphaliner besluttet at afkoble transpacific delen af de to Europa-Asien-US vestkyst pendul-ruter i deres 2M-netværk for at reducere eksponeringen af havneforsinkelserne på Europa-Asien sejladserne.

Og afskiberne fik på TPM container konferencen besked om, at de må væbne sig med tålmodighed til anden halvdel af året, inden situationen forventes normaliseres på container handelsruterne.

Ud over de gener, som den forsinkede levering af varer skaber for kunderne, kan de overbebyrdede havne også generere ekstraomkostninger for afskiberne, hvis de ikke får tømte containerne returneret inden for fem dage.

Så tikker taxameteret nemlig for hver dag, tilbageleveringen forsinkes.

Sea-Intelligence fortæller således i en pressemeddelelse, at Hapag-Lloyd i USA sender en regning på 500 dollar for en container, der først bliver leveret tilbage til depotet efter syv dage, mens regningen løber op i 1.000 dollar pr. container hvis den først bliver tilbageleveret på dag ti.

Kilde: Splash.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Gigantiske fundamenter sendt afsted til USA

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn satser på metanol

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Kutter påsejlede mole ved Skagen Havn

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Nye tanke på Kalundborg Østhavn

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny borgmester lægger havneudvidelse i graven

27.11.2024Maritimedanmark.dk

Udflytning af Næstved Havn vedtaget

25.11.2024Maritimedanmark.dk

Politikere vil ikke skrive under på havneregnskab

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark