Havnebusser forurener mere end busser
Havnebusserne i København udleder 85 gange flere partikler end de almindelige bybusser. Også NOx-udledningen er højere. Busselskabet Movia, der driver havnebusserne, er gået i dialog med motorproducenterne.
”Vi er lige nu i dialog med motorproducenterne på havnebusserne. Der er nok nogle ting, der kunne være mere præcise i forhold til bådenes udledning. Vi er nu ude og efterspørge nye motorcertifikater, da vi tror, der er fejl på dem, vi har på nuværende tidspunkt”, siger centerchef Søren Englund fra Movia om tallene for udledningen, som er Movias egne tal.
I 2013 sejlede havnebus-rute 993 med en partikeludledning målt pr. personkilometer, der var 85 gange højere, mens rute 992 udledte 19 gange så meget NOx sammenlignet med almindelige bybusser.
I 2009 fik de tre havnebusser installeret filtre, som reducerede partikeludledningen, men alligevel udleder havnebusserne store mængder fine partikler. Skibsfarten udleder generelt syv procent af den samlede partikelforurening i København. Økologisk Råd mener, at der hidtil har manglet politisk fokus på den kystnære vandtrafik.
”Politikerne i København burde overveje krav om partikelfiltre på den kollektive skibstrafik. Der findes flere færger, der arbejder på batteridrift, biobrændsel eller gas. Havnebusser er en stor punktkilde i forhold til almindelige busser, hvorfor det omkostningsmæssigt ville være effektivt at reducere forureningen yderligere fra havnebusserne”, siger Kåre Press-Kristensen, seniorforsker i Økologisk Råd.
Movia undersøger for øjeblikket alternative energikilder til bybusserne, men ikke til havnebusserne.
”Man skal aldrig sige aldrig. København har generelt et højt fokus på partikelforurening. Hvis havnebusserne er noget blivende, og teknologien er ved at være der, plejer København at være med”, siger Søren Englund, der altså på den anden side ikke vil afvise tanken om en alternativ energikilde til havnebusserne på et tidspunkt i fremtiden.
Tallene inddrager ikke det forhold, at man ofte kan spare mange kørte kilometer ved at tage havnebussen i stedet for at tage en omvej med en almindelig bybus.
Kilde: ing.dk