Havne skal trimmes for at kunne klare sig
Direktør for Danske Havne, Bjørn B. Christiansen, vil have sat endnu mere skub i konsolidering og specialisering i de knap 50 danske erhvervshavne. De skal trimmes for at kunne klare sig i den internationale konkurrence, mener han.
”Vi står alle over for det problem, at mængden af gods er konstant faldende. Væksten i verdenshandelen er gået i stå igen og er faldet med 10-15 procent siden 2008. Men vores analyser viser, at svenske, tyske og hollandske havne har klaret sig væsentligt bedre gennem godskrisen, end vi har”, siger Bjørn B. Christiansen og fortsætter:
”Og her skal vi selvfølgelig have fundet ud af, hvad der er årsagen til denne forskel. Om det er rammevilkårene eller effektiviteten i vores havnesektor, det er galt med”.
En af måderne at klare sig på til trods for faldende godsmængder er at specialisere sig. Flere havne har allerede gjort dette, eksempelvis har Esbjerg specialiseret sig som offshore-havn, og Lindø har specialiseret sig inden for udskibning af vindmøllefundamenter.
Men der er også tale om skævvridning i konkurrenceforholdene i forhold til nabolandene. For eksempel kan tyske havne få uddybet deres sejlrender af staten, så de kan tage imod større skibe. Danske havne må derimod selv betale, hvis de skal have sejlrenden uddybet.
”Vi må blot konstatere, at den danske stat generelt er meget håndsky i forhold til at støtte udbygning af havne. Simpelthen fordi man er bekymret for, om man derved kommer til at overtræde EU’s regler om statsstøtte”, siger Bjørn B. Christiansen.
Kilde: Søfartens Ledere