Havmiljøøvelse med ny metode
SOK, politiet og Beredskabsstyrelsen har øvet samarbejde og samtidig afprøvet en ny flydespærrings metode, hvor man forsøger at undgå, at olieforurening når ind på kysten. Øvelsen tog udgangspunkt i et tankskib lastet med tung fuel-olie grundstøder på Asnæs nordvest-flak på Kalundborg Fjord.
”Hvis olieudslippet er drevet for langt ind mod kysten, sætter vi flydespærring op i sildebensfacon for at lede oliespildet ind et bestemt sted i stedet for, at det bare frit driver op. Vi samler det et sted, hvor det vurderes at gøre mindst mulig skade, og hvor det om muligt stadig kan opsamles fra vandoverfladen. Såfremt olien driver på land må det opsamles med gravemaskiner eller med håndkraft. Forsøget gik rigtig godt”, siger skibsfører i SOK Steen Roar Pedersen.
I to dage har Beredskabsstyrelsen, Roskilde Politi, fem skibe og 150-200 mand fra Søværnet øvet samarbejde ved grundstødning og olieforurening. Under øvelsen afprøvede SOK en ny metode. I stedet for at søsætte flydespærring fra land mod hav mod kystnært olieudslip, gjorde man forsøg med at søsætte flydespærring fra havet mod land, for på den måde at styre et olieudslip i kystnært område. Man forsøger at undgå at olieudslippet driver op på kysten, idet det er væsentligt dyrere at oprense olien fra land end fra vand.
For at kunne lave en øvelse med fingeret olieudslip kan man, hvis man er i tvivl om oliens bevægelser, anvende popcorn uden fedt. De er meget synlige i vandoverfladen, forurener ikke, og kan derfor også benyttes hvis man vil indikere over for havmiljøfly, hvor et udslip befinder sig. Det er dog en omkostning at anvende popcorn, så det bruges kun i tvivlstilfælde.
Kilde: forsvaret.dk