Hardship tillæg ved sejlads i Adenbugten
Danmarks Rederiforenings har besluttet kulancemæssigt at betale et Hardship-tillæg til alle besætningsmedlemmer på Danmarks Rederiforenings medlemmers DIS skibe. Ordningen indføres med virkning fra den 16. oktober.
Tillægget betales som kompensation for den gene og ulempe der måtte være forbundet med de særlige forholdsregler og den konkrete situation i Aden Bugten. Tillægget udgør 100 procent af alle faste hyreelementer ex pensionsindbetalinger.
Samtidig har Danmarks Rederiforening opfordret alle deres medlemsrederier til at benytte den særlige sikkerhedskorridor etableret af vestlige krigsskibe - MSPA-korridoren i Aden Bugten. Hardship-tillægget udbetales så længe et skib sejler i MSPA-korridoren.
Hardship-tillægget er ikke indgået som en aftale mellem Danmarks Rederiforening og erhvervets faglige organisationer, men er resultatet af en beslutning Rederiforeningen selv har taget.
Rederiforeningen for mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895 har endnu ikke taget stilling til hvorvidt de vil opfordre deres medlemsrederier til lignende tillæg.
På et møde den 21. oktober mellem de faglige organisationer og rederiforeningerne i DIS-kontaktudvalget, kunne der derimod ikke - som ønsket af de faglige organisationer - opnås enighed om en aftale for Aden Bugten der sikrer de søfarende ret til fri hjemrejse, såfremt de ikke ønsker at følge deres skib ind i Aden Bugten med henvisning til piratvirksomheden.
Kilde: Søfartens Ledere