Hårde anklager mod Maersk i USA
Den amerikanske møbelproducent OJ Commerce anklager Maersk for eksorbitant høje priser, kontraktbrud og ulovlige samarbejde og har anmeldt det danske selskab til de amerikanske maritime myndigheder FMC. Maersk har ingen kommentarer til sagen.
Afskibere overalt i verden har lidt under de eksorbitant høje fragtrater, der blev sparket i gang af coronakrisen, og nu er de i fuld gang med at svare igen.
OJ Commerce er således blot den seneste i rækken af afskibere, der forsøger sig med sager mod de store containerrederier for at have udnyttet markedssituationen til at tage alt for høje priser.
OJ Commerce hævder, at Maersk ikke overholdt den indgåede kontrakt og helt stoppede samarbejdet, da virksomheden klagede - og overlod selskabet til at købe sig til transporter på det overophedede spotmarked, skriver Splash.
I et svar til mediet skriver en talsmand for Maersk, at selskabet “ikke (vil) kommentere specifikke aspekter af aktive retssager uden for den nuværende FMC-proces, som giver begge sider mulighed for at redegøre for deres handlinger”.
OJ Commerce er til gengæld gået offentligt ud med anklagerne mod Maersk og dets datterselskab Hamburg Süd for at have udnyttet situationen under pandemien til “uden betænkeligheder eller anger at høste sine rekordstore overskud, mens forbrugere, afskibere og verden lider under den højeste inflation i 40 år i høj grad drevet af containerrederiernes pristaktik,” hedder det i anklagen.
“Det kan lade sig gøre, fordi et lille kartel af containerrederier - organiseret i tre hyggelige alliancer - styrer havene.” hedder det videre fra virksomheden, der hævder, at det er muliggjort fordi containerrederierne - ifølge OJ Commerce - ikke er omfattet af den amerikanske anti-trust lovgivning.
Det er ikke den første sag af denne type mod Maersk, og det danske rederi er ikke det eneste, der har sager kørende ved FMC.
Det. har også CMA CGM, Hapag-Lloyd, HMM, MSC, Ocean Network Express, Wan Hai, Yang Ming og ZIM, skriver Splash.
Kilde: Splash