Hapag-Lloyd: LNG-retrofit fortsat for dyr
Det tyske containerrederier Hapag-Lloyd er i gang med at få ombygget et 15.000 teu containerskib til LNG-drift. Men det bliver foreløbig det eneste. Ombygningen til det mere klimavenlige brændstof er fortsat alt for dyr til at kunne betale sig, siger rederiets topchef.
Ombygningen af det seks år gamle containerskib Sajir sker som led i et pilotprojekt om at konvertere neo-panamax containerskibe til LNG-drift, men Hapag-Lloyd´s topchef Rolf Robben Jansen har dæmpet sine forventninger til projektet på grund af omkostningerne.
Der skal nemlig skæres omkring 10 mio. dollar - eller næsten en trediedel - af ombygningens pris, hvis andre skibe også skal gennem processen, fortalte tophefen på en videokonference den 9. oktober.
Selvom Sajir blev bygget som et “LNG-ready” har det ikke været en triviel proces at ombygge skibet:
“Vi ser ind i en 35 mio. dollar investering i skibet, og det er et beløb, som vi aldrig vil tjene tilbage i skibets levetid. Så vi bliver nødt til at finde
veje til at bringe omkostningerne ned, ellers vil det økonomisk blive meget, meget vanskeligt,” sagde han.
For at få videre med andre skibe, skal prisen for ombygningen reduceres til maksimalt 25 mio. dollar. “og der er vi ikke endnu”.
Når Sajir er tilbage i drift igen i starten af 2021 vil det udlede omkring 30 pct. mindre CO2 og svovldioxid.
Kilde: TradeWinds