Handelskrig kan blive dyrt for Panama
Panama kanalen forventer et fald i transitter, hvis handelskrigen mellem USA og Kina fortsætter med at eskalere. Men den sydamerikanske vandvej håber, at brasiliansk korneksport og eksport af LNG fra USA kan hjælpe med at udfylde hullet.
”De fleste laster, der passerer gennem Panama kanalen, kommer fra eller går til USA og Kina. Spændinger mellem dem kan i sidste ende påvirke mængden af transporter gennem vandvejen i begge retninger”, siger chefen for Panama Canal Authority, Jorge Quijano, til Reuters ifølge TradeWinds.
USAs præsident Donald Trump vil i de kommende dage offentliggøre en liste, der omfatter import af varer fra Kina på 200 milliarder dollar hvor der planlægges at opkræve øget told. Dermed øges handelskrigen mellem verdens to største økonomier.
Ifølge Quijano vil mere bulkfragt fra Brasilien, verdens største sojaproducent, kunne øge kanaltrafikken. Brasiliansk soja er traditionelt blevet sendt over Atlanterhavet og Det Indiske Ocean. Men landmænd i staten Mato Grosso har tidligere i år underskrevet et samarbejdsaftale med kanalen for atr educere transportomkostningerne og øge korneksporten fra havne i den nordlige del af Brasilien ved hjælp af vandvejen.
Cirka to millioner tons brasiliansk soja gik gennem kanalen sidste år, ud af årlig sojaeksport på omkring 60 millioner tons, viser brasilianske data.
Hvis Kina i sidste ende importerer mindre LNG fra USA, vil men ifølge Quijano se mere import fra Japan, Sydkorea og Mexico, hvilket ville kompensere noget for faldet. Næsten 90 procent af LNG-eksporten gennem kanalen kommer fra USA, ifølge tal fra Panama Canal Authority.
Redaktionen