Handelskrig er som et accelererende tog

Handelskrigen med USA er som et accelererende tog, jo længere den fortsætter des vanskeligere vil det være at stoppe den igen, vurderer Bimco’s chefanalytiker, Peter Sand. Men effekten af de nye tariffer er forsat begrænset for shippingbranchen.

”Effekten på tørlastmarkedet målt på volumen er fortsat begrænset”, skriver Peter Sand i en ny analyse af effekten af handelskrigen.

”Det samme kan siges for containerskibene, hvor antallet af berørte containere, også efter den 1. juli, er forholdsvis begrænset”.

Den sektor der ifølge Bimco vil blive mest berørt, er tankskibsfarten. Kina vil ikke reducere sin import af brændstof, mens handelsmønstrene kan ændre dig som følge af handelskrigen.

Redaktionen

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen sætter reservefærge til salg

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle