Guinea Bugtens pirater har frit spil

Antallet af kidnappede søfolk i Guinea Bugten ud for Vestafrika nåede sidste weekend over 50 alene i år, men det internationale samfund gør alligevel ingen ting. Det står i grel modsætning til den internationale indsats, da piratangrebene gik ud over handelsskibe ud for Somalia.

“Det nigerianske pirat-problem bliver overset, da alt i øjeblikket synes at handle om Covid-19,” siger Jakob Larsen, der er chef for maritim sikkerhed i Bimco.

“Vi bliver nødt til at benytte en anden tilgang, hvis vi nogensinde skal reducere det nigerianskbaserede pirateri, der er en plage for hele Guinea Golfen,” siger han til Lloyds List.

Ifølge Bimco´s generalsekretær Angus Frew lykkedes det ikke i 2019 at bekæmpe de nigerianske pirater, der sidste år var ansvarlig for 146 kidnapninger, drabene på fire sikkerhedsfolk, to søfolk og mange flere kvæstede.

Han tilføjede, at intet internationalt flådefartøj var blevet indsat i området i anti-pirat-operationer “undtagen ved tilfældigheder”, og at ikke en eneste pirat var blevet fanget af den nigerianske flåde.

“Pirateriet ud for Nigeria har stået på, så længe jeg kan huske. Men det har nået et niveau. der gør situationen komplet uacceptabel,” siger Angus Frew.

Piraterne i Nigeria er godt organiseret og arbejder særdeles professionelt med indsamling af data om mulige mål og har i løbet af 2019 også foretaget angreb meget længere fra kysten.

Og deres udbredte praksis med at gå efter kidnapninger og løsepenge for søfolk i stedet for skibenes laster er med til at mindste interessen for at iværksætte en større international indsats, mener Nicola White, der er direktør i konsulentfirmaet Control Risk.

Hun peger på, at de somaliske piraters hærgen for ti år siden havde en langt større påvirkning på den internationale handel end angrebene i Guinea Golften, fordi de somaliske pirater kaprede skibene og tilbageholdt dem med last og besætning i månedsvis og på den måde tvang regeringer og industrien til at reagere med multilaterale militære indsatser.

Men modellen i Guinea Golften er at kidnappe nogle besætningsmedlemmer og forlange løsepenge, mens skibene bliver efterladt. Og når først en ny besætning er om bord, kan skib og last fortsætte med minimal forstyrelse.

Piratangrebene i Guinea Golfen går med andre ord ikke så meget ud over den internationale handel, som det var tilfældet ved Somalia, påpeger White.

“Derfor vil en større international reaktion sandsynligvis ikke komme, med mindre situationen forværres markant,” siger Nicola White til Lloyds List.

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

14.11.2024Maritimedanmark.dk

Brand i norsk el-færge

14.11.2024Maritimedanmark.dk

Færgefart til Christiansø sendt i udbud

14.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny lov forbyder udledning af scrubbervand i dansk farvand

14.11.2024Maritimedanmark.dk

EU-Parlamentet vil ramme skyggeflåden

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer klarer sig godt på egen køl

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Houthier angriber amerikanske krigsskibe

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Brand om bord på dansk containerskib

12.11.2024Maritimedanmark.dk

Norske el-hurtigfærger dårligt fra start

Jobmarked

Se alle

Svendborg Søfartsskole

Underviser søges

Vi søger en underviser med start primo januar 2025. Svendborg Søfartsskole er en kostskole med ca. 150 elever. Skolen udbyder de indledende og afsluttende emner af skibsassistentuddannelsen på 2 årlige kurser á 20 ugers varighed og den 3-årige HF-Søfartsuddannelse.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

21.11.2024

Alvina Shipping A/S

Head of Ship Management

Do you want to be a valued part of an exciting new company and drive and continuously improve the activities concerning efficient, safe and reliable operation for the vessels in the Oslo-Copenhagen route?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Performance Manager

Join our dynamic Performance Team as a Revenue Manager for the Copenhagen-Oslo route. You will be part of a forward-thinking team, dedicated to optimizing through work with the intersection of data analysis, market strategy, and customer experience, constantly striving to maximize revenue, profit and improve operations.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

11.12.2024

SEA HEALTH & WELFARE

Maritim arbejdsmiljøkonsulent med fokus på forebyggelse af chikane og mobning

Er du maritimt uddannet og har passion for arbejdsmiljø?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Styrmand på Skoleskibet DANMARK og underviser på MARTEC

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger en person til en kombineret stilling som underviser på MARTEC og besætningsmedlem på Skoleskibet DANMARK

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

18.11.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark