Grønt samarbejde sikret de første kunder
Tre år efter at Maersk Tankers, Cargill og Mitsui etablerede et strategisk samarbejde, med det mål at reducere udledningen af drivhusgasser fra skibsfarten, har samarbejdet nu sikret sig de første fem kunder til den nyudviklede platform - Njord.
Njord er en full-service pakkeløsning til skibsejere og operatører, baseret på en kombination af energibesparende teknologier der reducerer emissionerne. Et eksperthold vurderer skibets optimeringspotentiale, designe de nødvendige løsninger og hjælper rederi og operatører med at få disse løsninger implementeret, samt tilbyde en attraktiv finansiering.
Kunder kan frit vælge en eller flere af disse tjenester, afhængigt af det faktiske behov.
"Njord er en del af vores arbejde med at bane vejen for og skalere løsninger til at dekarbonisere skibsfarten - og det har potentialet til at levere betydelig værdi til skibsejere og miljøet”, siger Frederik Pind, Head of Decarbonization hos Maersk Tankers.
”Det lukker teknologi- og incitamentsgabet ved at forbinde aktører i branchen gennem operationel ekspertise og finansielle incitamenter, hvilket gør det til et værdifuldt tilbud i en ellers fragmenteret branche”, siger Frederik Pind.
Njord kan anvendes af aktører på såvel tramp- som linjefart, og kan - afhængigt af fartøjets størrelse, handelsmønstre og installationer - reducere det årlige brændstofforbrug for et skib med mellem 7 og 16 procent.
Det er ikke oplyst hvem de første fem kunder er, men ifølge Njord er der flere kunder på vej.
Redaktionen