Grønlands Erhverv kritiserer RAL
Grønlands Erhverv, GE, retter hård kritik mod Royal Arctic Line, RAL efter mange henvendelser fra frustrerede virksomheder, der oplever voksende problemer med RAL's service. Problemerne forplanter sig videre til kunderne, der mangler varer i butikkerne eller ting til brug i landets erhverv.
”Grønlands Erhverv har forståelse for, at RAL´s ledelse gerne vil prøve nye løsninger, som RAL tror, vil give landets virksomheder og borgerne fordele. Men det er stærkt kritisabelt, at de varslede og meget fundamentale ændringer i besejlingen af Grønland er sket uden seriøs involvering af RAL´s virksomhedskunder med deres viden og mangeårige erfaring. GE og vores medlemmer savner dokumentation for den påståede positive effekt af fragtomlægningerne”, skriver Grønlands Erhverv i en pressemeddelelse.
Som situationen er nu, er det, ifølge GE, umuligt at efterprøve RAL´s påstande og beregninger, og det skaber usikkerhed hos import- og eksportkunder, at de ikke får svar på konkrete spørgsmål om bl.a. de forventede fremtidige fragtrater og ratestrukturer.
Det er oplysninger, som er vitale for, at virksomhederne selv i god tid kan planlægge de nye investeringer og tilpasninger, som RAL´s nye strategi vil indebære.
Frustrationen forstærkes af, at kunderne ikke føler, at RAL tager deres henvendelser og problemer alvorligt, men opfører sig bedrevidende og uden kendskab til erhvervslivet i Grønland.
RAL´s håndtering af de store drifts- og kvalitetsproblemer, som mange kunder oplever allerede nu, synes GE er et dårligt varsel om, hvad der vil ske, når de rigtigt store omlægninger skal gennemføres.
GE opfordrer derfor stærkt RAL og Naalakkersuisut, Grønlandske Landsstyre, til at tage deres ansvar alvorligt for at sikre en ordentlig og tillidsskabende kommunikation med selskabets kunder og samarbejdspartnere.
Kilde: Grønlands Erhverv