Grønland sparer 0,6 milliard på ny havn

Nuuk Havn er Grønlands ubestridte transportknudepunkt. Den er bare utidssvarende lille, og det kan koste samfundet dyrt. En ny samfundsøkonomisk analyse fra Rambøll Management Consulting anslår, at Grønland kan tjene omkring af 600 millioner ved udvidelse af havnen.

Nuuk Havn.

”Formålet med at udvide havnen er at reducere behovet for fremtidige fragtratestigninger og tilvejebringe en infrastruktur, der kan stimulere vækst i hele samfundet. Vores analyser har bidraget til at vurdere, om udvidelsen er en god investering eller ej, og hvordan den påvirker den bæredygtige udvikling af det grønlandske samfund”, siger seniorkonsulent og projektleder Jakob Rosenberg Nielsen fra Rambøll Management Consulting.

Når fragt- og containerskibe flokkes må vente på at lægge til kaj i Grønlands største by, Nuuk, kan det af og til være en klaustrofobisk oplevelse. Havnen har slet ikke plads, fordi den hverken er dyb eller stor nok. Alt tyder på, at godsmængden vil stige væsentligt fremover, hvis udenlandske firmaer som ventet gør deres indtog for at få del i det grønlandske råstofeventyr.

Problemet kan ifølge analysen løses på to måder. Man kan udvide havnen, så der er plads til større og mere effektive skibe, eller som nu indchartre ekstra tonnage og dirigere større dele af godset uden om Nuuk. Departementet for Finanser under Grønlands Selvstyre har hyret Rambøll Management Consulting til at undersøge de samfundsøkonomiske effekter ved at udbygge havnen.

De nuværende kapacitetsproblemer betyder, at ekspedition af skibe, terminallogistik og oplagring af containere øger håndteringen og koster mange penge. Brugerne lejer ekstra depotplads uden for havnen, og ineffektiviteten betyder fragtrater, som gør varerne dyrere og belaster Grønlands økonomi.

I analyserne bliver seks forskellige scenarier, som adskiller sig på ejerform og finansiering, skitseret og sammenlignet med et scenarie, hvor havnen ikke bliver udvidet. Områder som infrastruktur, miljø og bæredygtig byudvikling er blevet endevendt, og konklusionen taler for, at Nuuk Havn bør udvides.

”Den velfærdsøkonomiske analyse viser, at en udvidelse vil resultere i en væsentlig økonomisk gevinst for det grønlandske samfund på omkring 600 millioner kroner og en tilbagebetalingstid på 10 år.

Kortere transporttid og lavere omkostninger for firmaer, der beskæftiger sig med transporterer

afgods til og fra Grønland og mellem de grønlandske byer giver besparelser.

Royal Arctic Line kan f.eks. nøjes med to skibe i stedet for tre, og det betyder lavere fragtrater, der kommer kunder og forbrugere til gode.

Den bæredygtige udvikling bliver styrket, fordi en ny havn gør det muligt at bruge større og mere miljøeffektive skibe. Mere plads i havneområdet kan udnyttes til attraktive byudviklingsprojekter. Den kortere transporttid for gods betyder også, at man skåner miljøet og fremtidssikrer infrastrukturen.

Den samfundsøkonomiske konsekvensvurdering blev afleveret i maj 2013 og har bidraget til, at Grønlands Selvstyre nu har bestemt sig til at udvide havnen.

Kilde: Rambøll Management Consulting

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

09.05.2025Maritimedanmark.dk

Genvalgt formand advarer om konsekvenserne af Trump´s ageren

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Østjysk havn leverer største godsomsætning i årevis

08.05.2025Maritimedanmark.dk

Sociale klausuler skal forhindre nye lønskandaler

05.05.2025Maritimedanmark.dk

Kalundborg Havn siger farvel til ikonisk Fantuzzikran

02.05.2025Maritimedanmark.dk

Port of Aalborg open for business

30.04.2025Blue Atlas Robotics ApS

Sponseret

Ny Sentinus | Nye Funktioner | Enestående Ydeevne

29.04.2025Maritimedanmark.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

29.04.2025Maritimedanmark.dk

Dødstal stiger til mindst 70

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Maskinchef til HSC LILLEØRE/Samsø Rederi.

Du er Maskinist med sønæringsbevis som Maskinchef, eller Maskinmester med sønæringsbevis af 1’grad.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Marstal Navigationsskole

Maritim underviser til Marstal Navigationsskole

Vil du være med til at uddanne fremtidens besætning i den maritime branche? Brænder du for at deltage i udviklingen af bæredygtighed i skibsfarten i alle dens former? Vil du arbejde med videbegærlige mennesker i et studiemiljø med nærvær og åbenhed?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

14.05.2025

Småøernes Færgeselskaber

Skipper-/Styrmand. Hundested – Rørvig Færgefart A/S

Hvis du har lyst til at være en del af en hyggelig færgeoverfart i Nordsjælland, er her muligheden. Overfarten betjenes af 2 færger ”Isefjord” og ”Nakkehage”, som er henholdsvis 2 og 3 mands betjente – i spidsperioderne (højtider og ferier), sættes begge færger i drift, i lavsæsonen er der en færge i drift ad gangen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Furuno Danmark A/S

Teknisk Service & Support Manager

FDK, en førende aktør inden for maritim elektronik, søger en erfaren og dynamisk leder af vores service- og tekniske afdelinger. Med base i Hvidovre vil du få ansvaret for at sikre, at vores serviceafdelinger opfylder virksomhedens målsætninger og værdier relateret til professionel tekniske support til vores kunder.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

29.04.2025

Odense Havn

Sælger

Er du købmand af natur og har en naturlig nysgerrighed for at lære om vores kunders forretninger? Brænder du for løsningssalg og er drevet af at skabe resultater både selvstændigt og i samarbejde med dine kolleger? Så kan du blive en del af Odense Havns kommercielle team, hvor du fra første dag vil kunne mærke vores begejstring for det, vi laver.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Køge Marina

Havneassistent til Køge Marina

Køge Marina søger en dygtig allround håndværker med maritim interesse, som fremover kan være vores nye havneassistent

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

24.05.2025

Hanstholm Havn

Havneassistent til Hanstholm Havn

Da én af vores dygtige medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, er der nu en unik mulighed for at blive en del af et godt team i den maritime afdeling.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

15.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens ledere på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger en adjunkt eller lektor til undervisning i ledelse. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

18.05.2025

Teknika

Vil du være med til at uddanne fremtidens grønne og blå maskinmestre på Teknika – Copenhagen College og Technology and Marine Engineering?

Teknika søger lige nu en adjunkt eller lektor til undervisning i termiske maskiner og anlæg. Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, så de er klædt på til at lede vejen inden for grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.06.2025

PURETEQ A/S

Spare Parts Coordinator til PureteQ’s maritime serviceenhed

Vi søger en erfaren og teknisk velfunderet Spare Parts Coordinator til vores After Sales team. Du kommer til at spille en central rolle i at sikre, at vores kunder får de nødvendige og korrekte spare parts leveret – til rette tid, rette sted og som aftalt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark