Grønland sparer 0,6 milliard på ny havn
Nuuk Havn er Grønlands ubestridte transportknudepunkt. Den er bare utidssvarende lille, og det kan koste samfundet dyrt. En ny samfundsøkonomisk analyse fra Rambøll Management Consulting anslår, at Grønland kan tjene omkring af 600 millioner ved udvidelse af havnen.
”Formålet med at udvide havnen er at reducere behovet for fremtidige fragtratestigninger og tilvejebringe en infrastruktur, der kan stimulere vækst i hele samfundet. Vores analyser har bidraget til at vurdere, om udvidelsen er en god investering eller ej, og hvordan den påvirker den bæredygtige udvikling af det grønlandske samfund”, siger seniorkonsulent og projektleder Jakob Rosenberg Nielsen fra Rambøll Management Consulting.
Når fragt- og containerskibe flokkes må vente på at lægge til kaj i Grønlands største by, Nuuk, kan det af og til være en klaustrofobisk oplevelse. Havnen har slet ikke plads, fordi den hverken er dyb eller stor nok. Alt tyder på, at godsmængden vil stige væsentligt fremover, hvis udenlandske firmaer som ventet gør deres indtog for at få del i det grønlandske råstofeventyr.
Problemet kan ifølge analysen løses på to måder. Man kan udvide havnen, så der er plads til større og mere effektive skibe, eller som nu indchartre ekstra tonnage og dirigere større dele af godset uden om Nuuk. Departementet for Finanser under Grønlands Selvstyre har hyret Rambøll Management Consulting til at undersøge de samfundsøkonomiske effekter ved at udbygge havnen.
De nuværende kapacitetsproblemer betyder, at ekspedition af skibe, terminallogistik og oplagring af containere øger håndteringen og koster mange penge. Brugerne lejer ekstra depotplads uden for havnen, og ineffektiviteten betyder fragtrater, som gør varerne dyrere og belaster Grønlands økonomi.
I analyserne bliver seks forskellige scenarier, som adskiller sig på ejerform og finansiering, skitseret og sammenlignet med et scenarie, hvor havnen ikke bliver udvidet. Områder som infrastruktur, miljø og bæredygtig byudvikling er blevet endevendt, og konklusionen taler for, at Nuuk Havn bør udvides.
”Den velfærdsøkonomiske analyse viser, at en udvidelse vil resultere i en væsentlig økonomisk gevinst for det grønlandske samfund på omkring 600 millioner kroner og en tilbagebetalingstid på 10 år.
Kortere transporttid og lavere omkostninger for firmaer, der beskæftiger sig med transporterer
afgods til og fra Grønland og mellem de grønlandske byer giver besparelser.
Royal Arctic Line kan f.eks. nøjes med to skibe i stedet for tre, og det betyder lavere fragtrater, der kommer kunder og forbrugere til gode.
Den bæredygtige udvikling bliver styrket, fordi en ny havn gør det muligt at bruge større og mere miljøeffektive skibe. Mere plads i havneområdet kan udnyttes til attraktive byudviklingsprojekter. Den kortere transporttid for gods betyder også, at man skåner miljøet og fremtidssikrer infrastrukturen.
Den samfundsøkonomiske konsekvensvurdering blev afleveret i maj 2013 og har bidraget til, at Grønlands Selvstyre nu har bestemt sig til at udvide havnen.
Kilde: Rambøll Management Consulting