Gabestokken venter fremtidige svovlsyndere
I dag har regeringen med opbakning fra samtlige partier i Folketinget vedtaget en ny lov, der gør det muligt at offentliggøre skibe og rederier, som modtager et bødeforlæg for en alvorlig overtrædelse af reglerne om udledning af svovl og forurener luften. Danske Rederier bakker op.
”Offentliggørelse af gentagne og forsætlige svovlsyndere i skibsfarten er et stærkt signal, som vi fuldt ud tilslutter os. Loven har ramt en fin balance, hvor det er de grove og gentagne overtrædelser, der bliver offentliggjort. Det er nu slået fast med syvtommersøm, at det ikke betaler sig at snyde og bruge ulovligt, billigt brændstof til skade for miljøet og de lovlydige rederiers konkurrenceevne,” siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.
Langt de fleste skibe og rederier overholder grænserne, men enkelte vælger et billigt brændstof med højt svovlindhold, som belaster miljøet langt mere end brændstof med lavt svovlindhold. Det vil være de mest alvorlige tilfælde, hvor rederierne får bøder på over 200.000 kroner, som offentliggøres.
”Der er desværre nogle skibe, som sejler gennem dansk farvand med sort samvittighed og udleder unødigt mange svovlpartikler i den luft, vi alle sammen skal indånde. Det er noget svineri, det er forbudt, og nu kan rederiet bliver offentliggjort, hvis man ikke kan holde sig til reglerne. Jeg er glad for den store opbakning fra branchen, som betyder, at vi i Danmark nu kan gå forrest med en vigtig miljødagsorden, samtidig med at konkurrencen bliver mere fair mellem rederierne,” siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Skibe i dansk farvand kontrolleres i dag fra helikoptere, som måler svovlindholdet i skorstensrøgen og på Storebæltsbroen, hvor en svovlsniffer er monteret. Desuden tager Søfartsstyrelsen på vegne af Miljøstyrelsen årligt cirka 150 olieprøver fra skibe i danske havne.
Ifølge DCE - Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.
Den vedtagne lov træder i kraft 1. januar 2019, dog skal der udarbejdes en bekendtgørelse, før navnene kan offentliggøres. Bekendtgørelsen ventes sendt i høring i foråret og forventes at træde i kraft 1. juli 2019.
Kilde: Danske Rederier