Frontline: Årsag til eksplosion fortsat uklar

Det John Fredriksen kontrollerede Frontline rederi tør endnu ikke sige noget om, hvad der var årsagen til de eksplosioner, der tidligt i morges satte tankskibet Front Altair i brand tidligt i morges. Heller ikke de amerikanske myndigheder tør fastslå årsagen.

Billedet her er ifølge NRK offentliggjort på sikkerhedsfirmaet Aurora Intelligence twitter-konto og skulle være taget på Front Altair..

Var det en torpedo? Sejlede skibet på en mine? Spekulationerne er fortsat intense omkring årsagen til de eksplosioner, der i morges satte det fuldt lastede tankskib i brand i Oman Bugten.

“Vi kender ikke årsagen til eksplosionen og vi arbejder på at finde ud af det gennem grundige undersøgelser. Vi samarbejder nu med myndigheder og redningseksperter på den bedst mulige måde,” siger Robert Hvide Macleod til TradeWinds.

Han roser kaptajen på skibet for hurtigt at få alle 23 besætningsmedlemmer evakueret. “Vi er meget glade for, at hele besætningen er uskadt,” tilføjer han.

Det 110.000 dwt store skib var fuldt lastet med 75.000 tons naftalin på vej til Japan, da det øjensynligt blev angrebet.

Et andet tankskib, Kokuka Courageous, blev ramt i siden og har hul i skroget i styrbords side over vandlinjen. Også de 21 besætningsmedlemmer på dette skib blev hurtigt evakueret og befinder sig på den amerikanske destroyer USS Bainbridge, der kom til stedet, da Den 5. amerikanske flåde modtog nødopkaldet fra skibet. Et besætningsmedlem blev lettere kvæstet.

De amerikanske myndigheder undersøger fortsat hændelserne og siger til CNN, at de ikke har udelukket hverken angreb med “projektiler” eller at tankskibene ramte undervandsminer.

Det ved vi om de to involverede skibe:

Front Altair

- Sejler under Marshall-flag. - Under management af det International Tanker Management i Dubai. - Ejet af Frontline, der har base på Bermuda og er kontrolleret af den norske skibsreder og

milliardær, John Fredriksen. - Skibet på 110.000 dwt. var fuldt lastet med råolie og ifølge TradeWinds på vej til Japan. - De 23 besætningsmedlemmer ombord er alle evakueret og i god behold. - Ifølge de seneste oplysninger brander skibet fortsat.

Kokuka Courageous

- Sejler under Panama flag. - Under management af BSM shipmanagement i Singapore. - Ejet af japanske Kokuka Sangyo. - Er lastet med methanol. - På vej gennem Oman Bugten til Singapore - Skibets 21 besætningsmedlemmer ombord er alle evakueret. En er kvæstet, resten uskadte. - Skibet ligger omkring 70 sømil fra Fujairah i De Forenede Arabiske Emirater og omkring 14 sømil

fra den iranske kyst. - Ifølge BSM er skibet fortsat i området og ikke i fare for at synke eller lække olie.

Tweetet herunder stammer fra et iransk nyhedsbureau.

تصویری از داخل نفتکش ها#انفجار_ناقلتي_نفط_ببحر_عُمان #OilTanker pic.twitter.com/H5Wu6XyEnC

— خبرگزاری صداوسیما (@iribnewsFa) 13. juni 2019

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

07.11.2025Maritimedanmark.dk

USA’s kystvagt sætter rekord i beslaglagt kokain

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Vild ladeløsning på vej til Molslinjens elektriske katamaraner

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Højesteret stiller spørgsmålstegn ved Trumps toldpolitik

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater border tankskib langt fra land

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm leverer årets stærkeste kvartalsresultat

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer og fyrer 400 medarbejdere

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går bedre en ventet i Maersk

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS afskediger Torben Carlsen

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course