Frontline: Årsag til eksplosion fortsat uklar

Det John Fredriksen kontrollerede Frontline rederi tør endnu ikke sige noget om, hvad der var årsagen til de eksplosioner, der tidligt i morges satte tankskibet Front Altair i brand tidligt i morges. Heller ikke de amerikanske myndigheder tør fastslå årsagen.

Billedet her er ifølge NRK offentliggjort på sikkerhedsfirmaet Aurora Intelligence twitter-konto og skulle være taget på Front Altair..

Var det en torpedo? Sejlede skibet på en mine? Spekulationerne er fortsat intense omkring årsagen til de eksplosioner, der i morges satte det fuldt lastede tankskib i brand i Oman Bugten.

“Vi kender ikke årsagen til eksplosionen og vi arbejder på at finde ud af det gennem grundige undersøgelser. Vi samarbejder nu med myndigheder og redningseksperter på den bedst mulige måde,” siger Robert Hvide Macleod til TradeWinds.

Han roser kaptajen på skibet for hurtigt at få alle 23 besætningsmedlemmer evakueret. “Vi er meget glade for, at hele besætningen er uskadt,” tilføjer han.

Det 110.000 dwt store skib var fuldt lastet med 75.000 tons naftalin på vej til Japan, da det øjensynligt blev angrebet.

Et andet tankskib, Kokuka Courageous, blev ramt i siden og har hul i skroget i styrbords side over vandlinjen. Også de 21 besætningsmedlemmer på dette skib blev hurtigt evakueret og befinder sig på den amerikanske destroyer USS Bainbridge, der kom til stedet, da Den 5. amerikanske flåde modtog nødopkaldet fra skibet. Et besætningsmedlem blev lettere kvæstet.

De amerikanske myndigheder undersøger fortsat hændelserne og siger til CNN, at de ikke har udelukket hverken angreb med “projektiler” eller at tankskibene ramte undervandsminer.

Det ved vi om de to involverede skibe:

Front Altair

- Sejler under Marshall-flag. - Under management af det International Tanker Management i Dubai. - Ejet af Frontline, der har base på Bermuda og er kontrolleret af den norske skibsreder og

milliardær, John Fredriksen. - Skibet på 110.000 dwt. var fuldt lastet med råolie og ifølge TradeWinds på vej til Japan. - De 23 besætningsmedlemmer ombord er alle evakueret og i god behold. - Ifølge de seneste oplysninger brander skibet fortsat.

Kokuka Courageous

- Sejler under Panama flag. - Under management af BSM shipmanagement i Singapore. - Ejet af japanske Kokuka Sangyo. - Er lastet med methanol. - På vej gennem Oman Bugten til Singapore - Skibets 21 besætningsmedlemmer ombord er alle evakueret. En er kvæstet, resten uskadte. - Skibet ligger omkring 70 sømil fra Fujairah i De Forenede Arabiske Emirater og omkring 14 sømil

fra den iranske kyst. - Ifølge BSM er skibet fortsat i området og ikke i fare for at synke eller lække olie.

Tweetet herunder stammer fra et iransk nyhedsbureau.

تصویری از داخل نفتکش ها#انفجار_ناقلتي_نفط_ببحر_عُمان #OilTanker pic.twitter.com/H5Wu6XyEnC

— خبرگزاری صداوسیما (@iribnewsFa) 13. juni 2019

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.12.2025Maritimedanmark.dk

Øget risiko for aflysning af færgedrift

10.12.2025Maritimedanmark.dk

Varehandel til søs er vokset med 1.500 milliarder dollar

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder skifter navn men fastholder drift

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Travleste passager-måned i 17 år

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge yderligere forsinket

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Clipper ansætter ny Head of Global Operations

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Masser af bananer

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course