Fremtidens maritime ingeniøruddannelser
Akademiet for de Tekniske Videnskaber holdt mandag et interessentmøde om industriens behov, i forhold til fremtidens maritime ingeniøruddannelser. På mødet fremlagde en arbejdsgruppe resultatet af en ny interviewundersøgelse med erhvervet, SDU og DTU.
ATV har af Den Danske Maritime Fond fået til opgave, at nedsætte en arbejdsgruppe der skal udarbejde et forslag til sammensætningen af en opdateret maritim ingeniøruddannelse i Danmark.
Opgaven er en delvis udløber af konklusionerne fra seminaret Innovation in the Maritime Industry, som ATV holdt hos Mærsk på Esplanaden den 16. maj i år.
”Vi kan godt være stolte af vores erhverv”, sagde Bo Cerup‐Simonsen, Vice President, A. P. Møller - Mærsk og formand for arbejdsgruppen.
”Det er et fantastisk spændende globalt erhverv, hvor vi har hele verden som vores arbejdsplads. Derfor har vi også en rigtig god historie at fortælle de unge”, sagde Cerup‐Simonsen.
Interviewundersøgelsen viser, at branchen efterspørgsel en lang række kompetencer:
Overordnede kompetencer: Skibsforståelse (skibet som et komplekst system af struktur, maskineri, operation, mandskab, etc.). Brancheforståelse (havne, logistik, rederier, klassen, lokale‐ samt internationale organisationer og regler, etc.) . Kommerciel og strategisk forståelse af beslutningsvejen i en maritim virksomhed. Miljøaspekter i relation til skibs‐ og offshoreoperationer. Risikoanalyse og –vurdering. Projektledelse og økonomi.
Tværfaglige kompetencer: Performance management og monitorering. Operation af skibe. Management. Driftsteknik, ‐ledelse, ‐optimering og ‐økonomi. Miljøledelse, forståelse for miljøkrav og rapportering. Sustainability og livscyklusanalyse. Retrofit og ombygningsprojekter. Kreativitet, innovation og forandringsledelse.
Spidskompetencer: Stabilitet og seakeeping. Struktur og Styrkeberegning af konstruktioner. Strømningsmekanik, hydrodynamik, bølgelaster. Energiteknik, maskineri, forbrændingsmotorer. Forbrændingsprocesser, kemi, luftemissioner. Materialeteknologi (kompositter, letmetal, etc.). Statistik. Elektriske kontrolsystemer og automation.
Om erhvervets bidrag til de maritime ingeniøruddannelser fremgår det, at erhvervet bl.a. kan bidrage med gæsteforelæsninger, praktik, studieture, ansættelse af studentermedhjælpere og virksomhedsbesøg. Men også med konkrete cases indenfor bl.a. økonomi, drift og management, samt skibs‐ og monitoreringsdata, som de studerende kan arbejde videre med.
Et andet helt centralt emne i interviewundersøgelsen er, hvordan branchen kan tiltrække flere studerende.
Her lyder buddene bl.a. på, at man skal slå på branchens størrelse og betydning i Danmark, samt de mange forskellige karrieremuligheder og det internationale arbejdsmiljø. Skabe opmærksomhed om skibsingeniørens nye karrieremuligheder i en mere innovativ og bæredygtig orienteret branche efter lukningen af de store skibsværfter.
Generelt skal man arbejde på at skabe større synlighed i medierne, og på projektplanet at tilbyde relevante eksamensprojekter til studerende i samarbejde med universiteterne
Om efteruddannelse hedder det bl.a., at de danske universiteter i nutidens livslange læringsforløb kan spille en stor rolle i kompetenceopbygningen af det maritime erhvervs medarbejdere.
Herunder skal folk fra søen have bedre mulighed for at gå i land og læse videre og f.eks. at tage en teknisk ingeniøroverbygning.
Efter gennemgangen af interviewundersøgelsen, blev deltagerne opdelt i fem faggrupper - udstyrsproducenter, rederier, konsulenter, offshore og Klasse - der ud fra hver deres speciale, supplerede resultatet af interviewundersøgelsen.
Udstyrsproducenterne understregede bl.a. vigtigheden af, at man etablerer kontakt til de unge så tidlig som muligt..
”Der er færre og færre der søger de tekniske fag. Vi mangler ikke mindst kvinder. Vi skal tage tidligere fat i dem, gøre dem interesserede i det vi laver, allerede mens de går i gymnasiet”, sagde personalechef Lars Breusch MAN Diesel & Turbo.
”Vi er internationale og rejser over hele verden, lige det som mange unge efterlyser i dag. Vi skal tage de gode eksempler og vise dem frem på en god måde, synliggør erhvervet”, sagde Lars Breusch.
Analysens resultater præsenteres onsdag på Christiansborg til konferencen Ny VÆKST i Det Blå Danmark, og en opsummerende rapport afleveres derefter til Den Danske Maritime Fond, fredag i denne uge.
Redaktionen