Fremskridt på ballastvandområdet
Da IMO’s miljøkomité MEPC for nylig holdt møde i London, var ballastvand et af de vigtige punkter på dagsordenen. Der blev indgået et større ”kompromis”, og en MEPC-resolution blev godkendt. Desuden besluttede MEPC at sætte fokus på, hvordan ballastvandanlæg fungerer i eksisterende skibe.
Resolutionen slog fast, at frontløbere ikke skal straffes for tidligt at have investeret i rensningsanlæg og stilles ringere end konkurrenter, der endnu ikke har installeret ballastvandanlæg. Derudover satte resolutionen rammen for en øjeblikkelig revision af retningslinjerne for typegodkendelser af rensningsanlæg (de såkaldte G8-guidelines).
Konkret skulle revisionen foregå i en korrespondancegruppe, og der bliver afsat tid på PPR 2 og MEPC 68, det næste møde i MEPC, til de videre drøftelser. Samtidigt satte MEPC gang i et studie, der skal belyse, hvordan ballastvandanlæg fungerer i eksisterende skibe, samt indhente erfaringer og data fra ballastvandtestcentre. Endelig godkendte MEPC retningslinjer for havnestatskontrol inden for ballastvandområdet.
Kilde: Søfartsstyrelsen