Fremgang for maritime udstyrsproducenter
De maritime udstyrsleverandører i Norge har haft markant fremgang i de sidste 10 år. Siden 2004 er omsætningen tredoblet, og antal ansatte er øget med 60 procent. Forklaringen skal både findes på det norske hjemmemarked og internationalt.
”De gode resultater i denne periode har en todelt forklaring. Norske værfter havde et absolut lavaktivitetsår i 2003, som ændrede sig dramatisk i de efterfølgende år og nu ser ud til at have stabiliseret sig på et godt niveau”, siger Lars Gørvell-Dahll, Norsk Industris branchechef for det maritime område.
De gode tider for værfterne har betydet flere ordrer til udstyrsleverandørerne, men det er kun den ene del af forklaringen. Den anden del af forklaringen er, at de norske udstyrsleverandører har været gode til at afsætte deres produkter internationalt.
”Samtidig med fremgangen herhjemme har norske udstyrsproducenter haft meget stor succes på det internationale marked”, siger Lars Gørvell-Dahll.
Eksportandelen for de maritime udstyrsleverandører er i dag på cirka 90 procent, da de fleste skibe bygges i Asien, men selvom de bygges i Asien bidrager de norske udstyrsleverandører med rigtig meget udstyr.
En stor del af omsætningen inden for erhvervet er koncentreret på nogle få virksomheder, idet hele 40 procent af omsætningen befinder sig hos kun fem virksomheder. Kongsberg Maritime leverer således mange elektroniske leverancer over hele verden. Også Rolls-Royce gør det godt, og det samme gælder ABB og Frank Mohn. Også Siemens har et stort maritimt forretningsområde i Norge.
De maritime udstyrsleverandører i Norge havde i 2007 en samlet omsætning på 78,6 milliarder norske kroner, hvilket i 2012 var steget til 94,7 milliarder norske kroner.
Til sammenligning kan nævnes, at en analyse fra Balance Technology Consulting tidligere har vist, at den danske maritime udstyrsindustri har en samlet omsætning på 37 milliarder kroner. Det er til gengæld kun rent danske udstyrsleverandører, der blev medtaget i den beregning. Dvs. de udenlandskejede leverandører såsom ABB og Alfa Laval er ikke medtaget, hvilket de er i de norske beregninger.
Kilde: maritime.no