Fremgang for HH Ferries i 3. kvartal
Den positive udvikling for antallet af overførte lastbiler og busser hos HH Ferries fortsatte i 3. kvartal. Antallet af transporterede personbiler og passagerer var påvirket af ID-kontrol, og trods stor aktivitet i juli faldt trafikken fra et højt niveau i 2015.
”Udviklingen i bus- og lastbilstrafikken samt godstrafikken er inde i en positiv udvikling. De private rejsende oplever den dobbelte ID- og grænsekontrol som udfordrende – selvom vi løser opgaven så effektivt og smidigt som muligt og fortsat gennemfører 142 daglige afgange. Det har været dyrt at leve op til kravene, og vi byder den svenske regerings forslag om at kompensere os og andre transportører velkomment, ”siger Henrik Rørbæk, administrerende direktør i HH Ferries AB.
I september fremlagde den svenske regering forslag om at kompensere transportører for udgifter til ID-kontrol, som siden årsskiftet har påført HH Ferries Group væsentlige omkostninger.
Antallet af afgange var i årets tredje kvartal uændret i forhold til samme kvartal 2015, med godt 12.800. Præcisionen var fortsat høj, og kapacitetsudnyttelsen på bildækket har på grund af det øgede antal lastbiler været stigende.
Scandlines Helsingør-Helsingborg overførte 473.000 personbiler i 3. kvartal 2016 mod 487.000 i 2015, svarende til et fald på tre procent. Rederiet transporterede samlet set 2,5 millioner passagerer i 3. kvartal 2016. Det var mindre end i samme kvartal 2015, hvor der var 2,6 millioner, altså et fald på tre procent.
Antallet af overførte lastbiler i steg tre procent til omkring 98.000, fra 95.000 i 2015, og godsmængden steg samtidig fire procent til 1.132.000 tons fra 1.087.000 i 2015. Bustrafikken på ruten voksede marginalt til 7.400 overførte enheder i 3. kvartal 2016, mod 7.300 i 2015.
”Beslutningen om at ombygge færgerne Tycho Brahe og Aurora til batteridrift som led i vores miljøstrategi har fået stor opmærksomhed. Senest da begge færger i september var på værft og bl.a. fik foretaget det første, forberedende arbejde til den endelige ombygning næste år. Vi opretholdt vores stabile drift under værftsopholdene, og projektet, som er den største enkeltstående projektinvestering i virksomhedens historie, følger planen. Vi regner med, at de to færger kan sejle i ren el-drift inden udgangen af 2017,” siger Henrik Rørbæk.
Kilde:
HH Ferries