Fra Svendborg til Fransk Polynesien
For nogle uger siden ankom det 80 meter lange fragtskib Sunnmøre til dokken hos Petersen & Sørensen i Svendborg. Skibet var indtil for nylig færøsk flaget og ejet af Stavanger-rederiet Nor Lines. Efter opholdet i dokken er skibet genopstået i ny skikkelse og med det nye navn St X Maris-Stella IV. I fremtiden skal skibet operere i Fransk Polynesien i Stillehavet.
”Vi er ved at få klaret nogle papirer. Vi satser på at sejle fra Svendborg mellem den 5. og den 10. maj”, siger Arnaud Lanos, skibets kommende førstestyrmand, til Fyns Amts Avis.
Før det forvandlede skib er fremme ved dets nye hjemhavn i Papetee på Tahiti, skal det via Kielerkanalen sejles tværs over Atlanten, gennem Panamakanalen og ud til den store øgruppe i Stillehavet. Alene distancen fra Panama vestover til Tahiti er på omkring 4.500 sømil, godt 8.000 kilometer.
Førstestyrmanden forventer, at rejsen fra Svendborg til Fransk Polynesien vil tage omkring 45 dage. Afhængig af olieprisen kan der undervejs blive tale om at anløbe Martinique på de fransk-vestindiske øer for at bunkre brændstof.
Ved ankomst til den fransk-polynesiske hovedstad, Papetee på Tahiti, skal skibet bruge nogle uger til at få udskiftet sit krangrej.
”Ikke alle steder vi skal til, har en kaj, så det kræver noget andet udstyr end det nuværende”, siger Arnaud Lanos.
Når skibet sættes i drift, skal det sejle i rundfart under den nye redder, Société de Navigation des Tuamotu. Skibet skal fragte gods og et mindre antal passagerer mellem 17 forskellige øer. Hver rundfart tager to uger.
Fragtskibet er bygget på det norske Fosenværft ved Trondheim i 1985.
Kilde: Fyns Amts Avis