Forurening fra skibe koster mange liv

Hvert år sejler 100.000 skibe igennem de danske farvande, og tilsammen sender de store mængder forurening, som er skadeligt for både mennesker og natur, ind over Danmark. Skibstrafikken er hvert år skyld i, at mindst 100 personer dør for tidligt alene i København

Ekstern underviser i luftforurening ved DTU Miljø Kåre Press-Kristensen og professor i folkesundhed ved Københavns Universitet Steffen Loft vurderer begge, at skibsforureningen hvert år er skyld i mindst 100 dødsfald alene i København.

Det skriver politiken.dk.

"Jeg kan ikke sige, om der dør 100 eller 1.000 på grund af skibsforurening. Men det ligger et eller andet sted derimellem", siger Kåre Press-Kristensen til Politiken.

En gruppe amerikanske forskere, der har undersøgt skibstrafikkens samlede konsekvenser på verdensplan, anslår at der hvert år dør op mod 60.000 mennesker for tidligt som følge af den internationale skibstrafik.

Dødsfald der ifølge forskerne kunne have været undgået, hvis skibene var udstyret med filtre, katalysatorer og såkaldte scrubbere, der kan reducere udledningerne fra skibene med helt op til 99 procent.

"Teknologien har været kendt i mange år, og det er ikke specielt dyrt at installere de her ting på skibene. Men den internationale skibstrafik har aldrig været underlagt ret mange restriktioner, fordi politikerne føler, det er svært at regulere en branche, som er så international", siger Kåre Press-Kristensen til Politiken.

Den røg, som kommer ud af skibenes skorstene, indeholder sundhedsskadelige kvælstofoxider, svovloxider og partikler, som er skyld i lungekræft, allergi, astma og blodpropper i hjertet.

Ifølge Helsinki Kommissionen, der er det fælles miljøsamarbejde for landene omkring Østersøen, er forureningen fra skibene i Østersøen så voldsom, at det svarer til al landbaseret forurening - altså biler, busser, lastbiler, kraftværker, fabrikker osv. - i Danmark og Sverige tilsammen.

Særligt slemt er det i den sydlige del af Østersøen, ved Kieler-Kanalen og så i de danske farvande, som er ind- og udsejlingskanal til resten af Østersøen.

Da de store sejlruter gennem danske farvand ligger i internationalt farvand, har Danmark ikke mulighed for at pålægge skibenede særlige miljøkrav. Men på internationalt plan har FNs søfartsorganisation, i erkendelse af problemet, gradvist skærpet miljøkravene.

Således er det lagt et loft over indholdet af svovl i brændselsolie på 4,5 pct. i hele verden og på 1,5 pct. i såkaldte svovlemissionskontrolområder. I 2006 trådte de skærpede krav i kraft for Østersøen, og i 2007 blev svovlemissionskontrolområdet udvidet til også at omfatte Nordsøen.

Danmark ligger nu midt i området, og det skønnes, at kravene har medført en halvering af den mængde svovl, der udledes fra skibene, idet gennemsnittet af svovlindholdet i den brændselsolie, som de større skibe anvender, er opgjort til cirka tre procent på verdensplan.

Til gengæld er størrelsen af den samlede flåde steget.

Ved årets udgang blev det tilladelige svovlindhold i gasolie i EU også halveret, idet grænsen blev sænket fra 0,2 procent til 0,1 procent.

Lige nu er IMO ved at lægge sidste hånd på en revision af reglerne, der vil give en yderligere reduktion. Det ventes at ville ske i fobindelse med et møde i april.

Herhjemme støtter såvel regeringen som Danmnarks Rederiforening restrektive, internationale regler på miljøområdet.

Kilde: politiken.dk m.fl.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

07.12.2025Maritimedanmark.dk

18 migranter omkommet

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Søfolk fri efter måneders fangenskab hos Houthierne

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Pirater bortfører ni søfolk fra dansk gastankskib

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course