Forurening fra skibe koster mange liv
Hvert år sejler 100.000 skibe igennem de danske farvande, og tilsammen sender de store mængder forurening, som er skadeligt for både mennesker og natur, ind over Danmark. Skibstrafikken er hvert år skyld i, at mindst 100 personer dør for tidligt alene i København
Ekstern underviser i luftforurening ved DTU Miljø Kåre Press-Kristensen og professor i folkesundhed ved Københavns Universitet Steffen Loft vurderer begge, at skibsforureningen hvert år er skyld i mindst 100 dødsfald alene i København.
Det skriver politiken.dk.
"Jeg kan ikke sige, om der dør 100 eller 1.000 på grund af skibsforurening. Men det ligger et eller andet sted derimellem", siger Kåre Press-Kristensen til Politiken.
En gruppe amerikanske forskere, der har undersøgt skibstrafikkens samlede konsekvenser på verdensplan, anslår at der hvert år dør op mod 60.000 mennesker for tidligt som følge af den internationale skibstrafik.
Dødsfald der ifølge forskerne kunne have været undgået, hvis skibene var udstyret med filtre, katalysatorer og såkaldte scrubbere, der kan reducere udledningerne fra skibene med helt op til 99 procent.
"Teknologien har været kendt i mange år, og det er ikke specielt dyrt at installere de her ting på skibene. Men den internationale skibstrafik har aldrig været underlagt ret mange restriktioner, fordi politikerne føler, det er svært at regulere en branche, som er så international", siger Kåre Press-Kristensen til Politiken.
Den røg, som kommer ud af skibenes skorstene, indeholder sundhedsskadelige kvælstofoxider, svovloxider og partikler, som er skyld i lungekræft, allergi, astma og blodpropper i hjertet.
Ifølge Helsinki Kommissionen, der er det fælles miljøsamarbejde for landene omkring Østersøen, er forureningen fra skibene i Østersøen så voldsom, at det svarer til al landbaseret forurening - altså biler, busser, lastbiler, kraftværker, fabrikker osv. - i Danmark og Sverige tilsammen.
Særligt slemt er det i den sydlige del af Østersøen, ved Kieler-Kanalen og så i de danske farvande, som er ind- og udsejlingskanal til resten af Østersøen.
Da de store sejlruter gennem danske farvand ligger i internationalt farvand, har Danmark ikke mulighed for at pålægge skibenede særlige miljøkrav. Men på internationalt plan har FNs søfartsorganisation, i erkendelse af problemet, gradvist skærpet miljøkravene.
Således er det lagt et loft over indholdet af svovl i brændselsolie på 4,5 pct. i hele verden og på 1,5 pct. i såkaldte svovlemissionskontrolområder. I 2006 trådte de skærpede krav i kraft for Østersøen, og i 2007 blev svovlemissionskontrolområdet udvidet til også at omfatte Nordsøen.
Danmark ligger nu midt i området, og det skønnes, at kravene har medført en halvering af den mængde svovl, der udledes fra skibene, idet gennemsnittet af svovlindholdet i den brændselsolie, som de større skibe anvender, er opgjort til cirka tre procent på verdensplan.
Til gengæld er størrelsen af den samlede flåde steget.
Ved årets udgang blev det tilladelige svovlindhold i gasolie i EU også halveret, idet grænsen blev sænket fra 0,2 procent til 0,1 procent.
Lige nu er IMO ved at lægge sidste hånd på en revision af reglerne, der vil give en yderligere reduktion. Det ventes at ville ske i fobindelse med et møde i april.
Herhjemme støtter såvel regeringen som Danmnarks Rederiforening restrektive, internationale regler på miljøområdet.
Kilde: politiken.dk m.fl.