Fortrolig afhøringsrapport dukket op
I en fortrolig afhøringsrapport erkender den danske forretningsmand, Henrik Johansen, at han samarbejdede med det amerikanske rederi SeaEscape om at udnytte det danske skattesystem gennem en større plan med flere skibe, bl.a. Scandinavian Star, skriver Politiken.
Arkivfoto..
Den fortrolige afhøringsrapport fra 2016, som Politiken har fået adgang til, sætter ifølge de overlevende og pårørendes foreninger spørgsmålstegn ved, om andre end Henrik Johansen var ansvarlig for skibet, hvor 159 mennesker omkom efter en påsat brand i april 1990, der aldrig er blevet opklaret.
Henrik Johansen fortæller i den afhøring, som dansk politi i juni 2016 foretog på vegne af norsk politi, at han købte en “færdig pakke” af netværket bag SeaEscape, der tog sig af køb, finansiering og drift af to skibe, der blev erhvervet af den danske forretningsmand efter katastrofen på Scandinavian Star.
De overlevende og pårørendes foreninger mener, at det rejser spørgsmålet, hvorvidt Scandinavian Star også var en del af en sådan skatteplan - og Henrik Johansen således kan have været en stråmand for netværket bag det det amerikanske rederi. Johansens betaling var i givet fald muligheden for at udnytte millionfradrag på skibene, der siden skulle ekspederes tilbage til de amerikanske ejere til en langt lavere pris.
“Det er ufatteligt, at politiet kan få disse informationer under en afhøring uden at bruge dem til noget. Jeg vil nu henvende mig til både de danske og norske myndigheder og pege på, at dette er afgørende for bedømmelsen af reder- og ejerholdene bag skibet”, siger Jan Harsem, der er talsmand for den norske støttegruppe.
Hvem der reelt ejede Scandinavian Star er et af de spørgsmål, som kan blive undersøgt i den nye undersøgelse af katastrofen, som justitsminister Nick Hækkerup bebudede i fjor.
Et andet tema er ifølge Politiken, at der ved handlen med Scandinavian Star skete en fordobling af skibets værdi og forsikring blot en uge før den påsatte brand.
Kilde: Politiken.