Første tunnelboremaskine til Metroen
Den første tunnelboremaskine er netop nu på vej til København om på den tysk-ejede coaster Fehn Coral og forventes at anløb Københavns Frihavn sidst på ugen. Den samlede vægt er på 307 tons
Tunnelboremaskinen er sejlet til København fra Civitavecchia i Italien som den første af de fire maskiner, som skal bruges til Metroselskab Cityring, der skal være færdig i 2018.
Boremaskinen er konstrueret i et samarbejde mellem Kawasaki-gruppen i Japan og italienske S.E.L.I.-Group. Den kommer til København i adskilt stand.
Om bord på Fehn Coral er boremaskinen pakket i 19 forskellige dele, der har en samlet vægt på 307 tons. I København bliver den i løbet af nogle uger prøvesamlet i Pakhus 56 på Orientplads inden den i begyndelsen af året skilles ad igen og transporteres til en udgravning i Hillerødgade på Nørrebro, hvorfra den senere begynder boring under Københavns gader.
Når boremaskinen bliver samlet med en del komponenter, der er transporteret til København på lastbil, er maskinen 100 meter lang og har en arbejdsvægt på omkring 700 tons. Den betjenes af en ”besætning” på 12-15 personer og er i stand til at grave op til 30 meter per døgn.
Senere følger endnu tre boremaskiner, der på samme mådes transporteres med skib til København og de fire maskiner skal i alt grave omkring 3,1 million tons jord op fra undergrunden i et rør, der bliver til Metro Cityring, der bliver 15,5 km. lang.
Transporterne fra Italien er arrangeret af MLB Denmark, som er et datterselskab af Manfred Laurterjung Befractung. MLB har kontor i Kolding.
Kilde: MLB Denmark