Første MLC-tilbageholdelse i Danmark
Det liberia-flagede offshore supplyskib Atlantic Carrier har i et døgn været tilbageholdt i Esbjerg Havn, da Søfartsstyrelsen ved en havnestatskontrol tirsdag opdagede, at mandskabet var uden hyrekontrakter. Tilbageholdelsen er den første i Danmark som følge af brud på kravene i MLC.
”Det er tilfredsstillende at se, at kravene i MLC er indarbejdet hos de danske myndigheder i forbindelse med havnestatskontrollen. Den søfarendes ansættelseskontrakt er helt grundlæggende. Kontrakten er det stykke papir, der fortæller, hvilke vilkår vedkommende er ansat på. Forhold som løn, rettigheder under sygdom mv. skal fremgå af kontrakten, og mangler den, er der jo ingen der aner, hvordan vilkårene er”, siger formand for CO-Søfart Ole Philipsen.
De søfarendes arbejds- og levevilkår er med ikrafttrædelsen af MLC (Maritime Labour Convention) den 20. august blevet en del af tilsynsordningen under for eksempel havnestatskontrol. Besætningen på det UK-ejede offshore supplyskib Atlantic Carrier, havde ingen hyrekontrakter, da Søfartsstyrelsen i tirsdags gennemførte en PSC (Port State Control) på skibet i Esbjerg, og derfor blev det tilbageholdt.
Ole Philipsen har ved flere lejligheder fremhævet ikrafttrædelsen af MLC som det vigtigste tiltag for søfarende siden 2. Verdenskrig. Søfarendes forhold om bord har ikke tidligere været en del af inspektørernes opgaver under havnestatskontrol.
”Jeg har tidligere sagt, at det var min forhåbning, at brud på MLCs bestemmelser hurtigt opdages og at rederen tvinges til at rette op på manglerne. Med tilbageholdelsen af Atlantic Carrier har Søfartsstyrelsen imødekommet min forhåbning. Der skal ikke være tvivl om, at overtrædelser af MLC er af samme alvor som overtrædelser af krav til skibets fysiske tilstand”, siger Ole Philipsen.
Rederiet bag Atlantic Carrier fik i løbet af i går onsdag bragt forholdene i orden og skibet arbejder igen i Nordsøen, hvor det opererer ved offshore-vindmølleparken DanTysk, der er under opførelse.
Kilde: CO-Søfart