Første LNG skib-til-skib bunkring
Norske Skangass AS og North European Oil Trade (NEOT) har indgået en forsyningsaftale for LNG til NEOT’s skibe på tidscerteparti fra 2016. Aftalen gælder for LNG-forsyninger i regionen rundt om Lysekil-Göteborg-Skaw og er en af de første skib-til-skib bunkringsaftaler for LNG i Europa.
”Dette er vores første skib-til-skib bunkringsaftale, og vi er meget glade for at blive valgt som LNG-leverandør for NEOT’s fremtidige nye skibe”, siger Tor Morten Osmundsen, adm. direktør for Skangass, og tilføjer:
”LNG har et stort potentiale som drivmiddel til skibe. Derfor har vi bestemt os for at videreudvikle infrastrukturen, som må til for at tilbyde markedet LNG på en attraktiv måde. Skib-til-skib vil være den logiske udvikling for bunkring af LNG i fremtiden, eftersom skibene, som bruger LNG som drivmiddel, bliver stadigt større”.
I dag tilbyder Skangass leverancer af LNG til skibe gennem løsninger som bil-til-skib, terminal-til-skib og skib-til-skib, afhængig af hvilken løsning, som er hurtigst og bedst for skibsrederen. Aftalen med NEOT bekræfter indsatsen med at gøre LNG tilgængelig for det maritime markedet. Aftalen bekræfter også, at der er en øget efterspørgsel. LNG er blevet konkurrencedygtigt, og ikke mindst er det et alternativ, som lever op til MARPOL-protokollens krav om mindre svovludslip på 0,1 procent i ECA-området.
”Vi mener, at LNG-teknologien vil hjælpe os til at sikre en kontinuerlig operation i Østersøregionen, fordi vi opfylder kravene fra SECA. Skangass har vist en stor vilje til at sikre forsyninger af LNG til vores to nye skibe på tidscerteparti. Vi er overbevist om, at det hurtigt vil fungere, når vi starter driften”, siger Satu Mattila, chartering manager hos NEOT.
Kilde: Skangass