Første LNG bulker via Nordøstpassagen
De to LNG-drevne søsterskibe Haaga og Viikki på 25.600 DWT foretager deres jomfrurejse gennem nogle af de sværeste farvande på jorden. De to 160 meter lange tørlastskibe, der er bygget i Kina for det finske ESL Shipping vil gøre turen deres hjemland i Finland gennem Nordøstpassagen.
”De er verdens mest miljøvenlige bulkskibe, og deres passage via Nordøstpassagen er en konkret indikation på klimaændringernes indvirkning - men også om nye forretningsmuligheder”, siger ESL Shipping.
Ifølge oplysninger fra Northern Sea Route Administration sejlede Haaga den 14. september ind i den østlige del af den arktiske sørute og passerede omkring den 21. september e øen Novaya Zemlya med kurs mod norske farvande.
Skibet er bygget af Jinling værftet i Nanjing, Kina, og lastede råvaregods gods i Japan, før det satte kurs mod Arktis. Det har nu passeret lange hele den norske kyst gennem Skagerrak, Kattegat og Storebælt. Det befinder sig lige nu syd for Lolland og forventes at anløbe den svenske havn Oxelösund
i morgen.
Ifølge selskabets administrerende direktør Mikki Koskinen havde skibet russisk isbryderhjælp, da det krydsede det østlige Sibiriske Hav.
Redaktionen