Forsea tæt på løsning af batteriproblemer
Efter flere forsinkelser håber Forsea nu på at have fundet en løsning på de problemer, der har forhindret færgerne Aurora og Tycho Brahe i at benytte den batteri-pakke, der er installeret om bord. Nu venter rederiet på grønt lys fra myndighederne.
De to færger har siden november i fjor været tvunget til at sejle på dieselolie mellem Helsingør og Helsingborg på grund af problemer med at styre batteriernes opførsel under den kraftige opladning og under sejlads. Men nu er der lys forude.
“Vi tror, at vi har løst problemerne rent teknisk. Det der mangler nu, er myndighedernes godkendelse af, at vi må sejle med passagerer,” siger Jens Ole Hansen, der er operativ chef i rederiet, til Sjöfartstidningen.
Han håber, at det blot drejer sig om få uger inden Aurora igen kan benytte batteridrift. Begge skibe har samme problem, men for at være sikker på at have fundet en løsning, der kan godkendes, har rederiet valgt at begynde med Aurora.
“Det har været nødvendigt at foretage en del opgraderinger af både hardware og software ombord, og hvis vi får løsningen godkendt, ved vi præcis, hvad vi skal gøre på fartøj nummer to,” siger Jens Ole Hansen.
Projektet med batteridriften har været budgetteret til 300 mio. svenske kr., hvoraf EU har bidraget med 120 mio. kr.
Målet med løsningen, der er leveret af ABB, er at reducere CO2 udledningen med 65 pct. pr. år. Men problemerne med batterierne betød, at udledningen i 2019 kun blev mindsket med 40 pct.
Kilde: Sjöfartstidningen