Forlænget krise kan reducere kapaciteten

Ever Givens blokering af den vigtige rute genne Suez-kanalen, og hvis bjærgningsarbejdet trækker ud kan det få alvorlige konsekvenser for for kapaciteten på Asien-Europa ruten, forudser Lars Jensen, adm. direktør i SeaIntelligence Consulting. I yderste konsekvens kan det kappe 15 pct.

Opgaven er enorm og kan tage uger. Foto: Suez-myndigheden..

De første rederier er nu begyndt at sende deres skibe ud på den længere tur syd om Afrika for at undgå den lange kø af skibe, der venter ved Suez. Her arbejder bjærgningsselskaber fortsat på at trække det fuldt lastede, 400 meter lange skib flot.

“Nogle få skibe har nu ændret kurs for at tage den lange tur rundt om Afrika, hvilket vil føre til en cirka en uges forsinkelse for gods om bord,” skriver han på Linkedin.

Dermed er situationen i Suez nu ved at ændre sig fra en “irritation” til at få “signifikant betydning”.

Den længere rejsetid betyder, at rederierne vil skulle bruge 13 i stedet for 11 skibe for at kunne opretholde ugentlige sejladser, påpeger han.

“Der er i øjeblikket omkring 27 ugentlige Asien-Europa rundture, hvilket kræver 297 skibe (11x27). Hvis der nu er behov for 13 skibe til hver service for at opretholde ugentlige afgange, er 297 skibe kun nok til at opererer 23 ugentlige rundture. Det er en reduktionen i antallet af ugentlige services på 15 pct. - og det vil alt andet lige reducere den ugentlige kapacitet på Europa-Asien med 15 pct.,” skriver Lars Jensen i et opslag på Linkedin.

Boskalis CEO, Peter Berdowski, advarede i et hollandsk tv-interview om, at bjærgningsarbejdet kan trække ud i flere uger.

“Vi kan ikke udelukke, at det vil tager uger, afhængig af situationen,” sagde han.

Boskalis ejer Smit Salvage, der er et af de bjærgningsselskaber der er i gang i Suez-kanalen.

Forsikringsselskaber, der har udstedt forsikringer mod forsinkelser, er allerede begyndt at modtage anmeldelser fra kunder, der har fragt om bord på det 20.388 teu store Ever Given, skriver TradeWinds.

Og det er ikke yderligere forsinkelser, som rederier og kunder har brug for i en tid, hvor efterspørgslen boomer og raterne i forvejen er skyhøje. De kan få endnu et nøk op ad, hvis det ikke lykkedes at fjerne Ever Given inden for en overskuelig tidshorisont.

Redaktionen.

Relateret indhold

16.06.2024Maritimedanmark.dk

Sidste af tre nye kystvagtskibe navngivet

15.06.2024Maritimedanmark.dk

Bulkcarrier driver uden besætning i Det Røde Hav

14.06.2024Maritimedanmark.dk

Containerrater forsætter med at stige

14.06.2024Maritimedanmark.dk

Øget sikkerhed på tørlastskibe

14.06.2024Maritimedanmark.dk

Maersk containerskib ramt af jamming

14.06.2024Maritimedanmark.dk

Sømand hårdt såret under Houthi-angreb

13.06.2024Maritimedanmark.dk

Houthier anvender med succes overfladedrone

12.06.2024Maritimedanmark.dk

Bulkcarrier tager vand ind efter angreb

Jobmarked

Se alle

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger Maskinchef/ Enemester til Skoleskibet DANMARK som periodevis skal arbejde i land på MARTEC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

25.06.2024

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger 3. Mester/Juniormester

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en 3. mester/juniormester.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger Maskinchef

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en maskinchef.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Northern Survey ApS

Northern Survey ApS søger 1./2. Mester

Northern Survey er et veletableret dynamisk rederi, baseret på mange års erfaring inden for offshore branchen. Til vores dieselelektriske MPSV skibe Northern Maria og Northern Victoria søger vi snarest muligt en 1. mester.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Hans Jensen Lubricators A/S

On behalf of Hans Jensen Lubricators A/S – G&O Maritime Group, MARPRO Group is looking for an Area Sales Manager.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SEA HEALTH & WELFARE

Arbejdsmiljøkonsulent i Søfartens Arbejdsmiljøtjeneste

Har du passion for arbejdsmiljø, og kan du gøre en forskel for de søfarende i den danske handelsflåde?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line A/S søger teknisk inspektør i Nuuk

Bliv en del af et dynamisk team og tag del i driften af rederiets skibe som teknisk inspektør! Du vil få en nøgleposition i vores team med ansvar for udførelse af teknisk og driftsmæssige vedligehold, tilsyn med og inspektion af skibe og andet udstyr, alt imens du bidrager til vores fælles mål og understøtter vores kerneydelse.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

25.06.2024

Svendborg Kommune, Havn Færge- og Sundfart

Færgen Højestene søger snarest en eller flere venlige og løsningsorienteret kystskippere eller styrmænd af 4. grad til timeafløsning.

Vil du have den smukkeste udsigt året rundt? Kan du føre færgen stabilt og i al slags vejr? Kan du give en god service til både øboere og turister?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svendborg Kommune, Havn Færge- og Sundfart

Færgen Højestene søger snarest en venlig og løsningsorienteret skibsfører til fast stilling, der kan pakke færgen og føre den sikkert i havn

Vil du have den smukkeste udsigt året rundt? Kan du føre færgen stabilt og i al slags vejr? Kan du give en god service til både øboere og turister?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Ærøfærgerne

Transportdirektør

Er du Ærø Kommunes nye transportdirektør?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

08.08.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

Marstal Navigationsskole
Kursus
GMDSS (GOC)

Kurset henvender sig til alle, som skal betjene GMDSS radioudstyr på skibe eller andet, godkendt til A2, A3 eller A4 (MF/HF m.m.)

Dato

06.06.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Genopfriskning af Søsikkerhedskursus - Basic Safety Training – STCW-A-AI/1-1

Hvis det er ved at være 5 år siden, du fik dit kursus i Søsikkerhed, så kan du nu få det genopfrisket.

Dato

22.08.2024

Tid

09:00

Sted

Marstal Navigationsskole Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark