Forbud mod høj-svovl brændstof på skibe
IMO har vedtaget et forbud mod, at skibe har brændstof med over 0,5 % svovl om bord på skibe fra 2020. Forbuddet skal gøre det nemmere at håndhæve de nye miljøregler. Undtaget fra forbuddet er dog skibe som har installeret scrubber.
”Det er vigtigt, at det bliver forbudt overhovedet at have høj-svovl brændstof om bord, fordi vi på den måde hos myndighederne i hele verden får nemmere ved at håndhæve reglerne effektivt”, siger Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen.
De danske myndigheder har deltaget aktivt i forhandlingerne, fordi det nye forbud er vigtigt for Danmark. Reglerne er endnu et led i, at der kan sættes fart på den grønne omstilling af skibsfarten, samtidig med at der ikke skabes ulige konkurrencevilkår.
”Vi er meget tilfredse med resultatet af forhandlingerne. Klar og robust håndhævelse er fuldstændig afgørende for at sikre, at 2020 kravet ikke kompromitterer erhvervets fair konkurrencevilkår samtidig med, at de tilsigtede miljø- og folkesundhedsmæssige fordele opnås”, siger direktør Maria Skipper Schwenn, Danske Rederier.
Der var flere andre væsentlige emner på programmet i IMO i denne uge.
På Fanø og mange andre kystnære steder i verden vil det blive godt modtaget, at IMO, vil forbyde, at skibe renser tanke i åbent vand. Forbuddet gælder tyktflydende, klæbrige stoffer som paraffin, der tidligere har forurenet strande og kyster i blandt andet Danmark. Forbuddet forventes indført fra 2021.
I fremtiden skal lastrester, der bl.a. indeholder paraffiner tankrenses i havnene, hvor lastresterne skal afleveres til en landbaseret modtagefacilitet i havnen. På den måde undgås, at klumper af fx paraffin skyller ind på stranden.
Sidst men ikke mindst vedtog IMO en første handlingsplan for at begrænse plastikaffald fra skibsfarten. Der vil blive arbejdet på tværs af FN-systemet for at forhindre plastikaffald i at ende i havene, og skibene er i den forbindelse ikke en af de store syndere, men der skal selvfølgelig være styr på også deres håndtering af plastik.
Planen indeholder 30 konkrete forslag som blandt andet handler om god affaldshåndtering på skibe, modtagefaciliteter i havne, fiskerirelateret affald og tabte containere.
Redaktionen