FN advarer: Udledningen fra skibsfarten kan eksplodere

Hvis indsatsen for at nedbringe udledningerne fra skibsfarten globalt glipper, kan de stige til 130 pct. af niveau i 2008 i 2050. Og det vil koste tusindvis af milliarder at nå IMO´s mål om en netto-nul udledning “tæt på” 2050.

Dekarboniseringen af verdens skibsflåde og etableringen af en infrastruktur til grønt brændstof vil koste hundredevis af milliarder kroner årligt frem mod 2050, vurderer UNCTAD..

Det er gået den forkerte vej med skibsfartens udledninger i de sidste årti, hvor udledningerne af drivhusgasser er steget med 20 pct., understeger FN´s handels- og udviklingsagentur, UNCTAD i sin netop udkomne rapport om maritim transport.

Det gælder også for danskejede skibe, hvor udledningen i perioden er steget med godt 19 pct. 

En enorm indsats er nødvendig for at vende udviklingen. Og det vil koste mellem 56 mia. kr og små 200 mia. kr. årligt frem til 2050 at dekarbonisere verdens skibsflåde, estimerer UNCTAD.

Men kræver endnu større investering at sikre den nødvendige infrastruktur til produktion af CO2-neutrale brændstoffer. Her vurderer UNCTAD, at der er behov for investeringer på mellem 200 og 630 mia. kr. Hvert år frem mod 2050.

Det enorme investeringbehov kan ikke mindst skabe problemer for udviklingslandene, der samtidig ofte er dem, der rammes hårdest af klimaforandringerne og har størst brug for maritim transport til deres handel og økonomiske udviklingsmuligheder, påpeger rapporten.

Men samtidig advarer rapporten om, at en manglende indsats kan føre til, at udledningen af drivhusgasser fra den globale skibsfart i 2050 kan være steget til 130 pct. af niveauet i 2008.

UNCTAD opfordrer til, at der bliver indført en universel regulativ ramme

Klare regler vil hjælpe med at fjerne en stor del af den usikkerhed, som verdens skibsejere står over for, hvoraf mange er ved at forny deres aldrende flåder, mener UNCTAD.

Ved begyndelsen af 2023 var verdens kommercielle skibe i gennemsnit 22,2 år gamle, mens mere end halvdelen af den globale flåde var over 15 år gammel.

"Dette er en udfordring og en mulighed," siger chefen for UNCTAD, Rebeca Grynspan, og påpeger, at det kan give incitament til at bygge mere bæredygtige skibe.

Men givet den nuværende mangel på klarhed omkring reguleringer og incitamenter til at skifte til alternative brændstoffer og grønne teknologier, kan skibsejere, der har brug for at forny deres flåde, også vælge gammeldags skibe, der kan sejle på havene i årtier, lyder advarslen fra UNCTAD.

Rapporten understreger, at omkostningerne ved ikke at gøre noget, vil være langt større end de påkrævede investeringer.

Udover renere brændstoffer skal industrien også hurtigere tage digitale løsninger som kunstig intelligens og blockchain i brug for at forbedre både effektivitet og bæredygtighed.

-emte

Foto: UNCTAD

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Relateret indhold

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Faldende passagertal på sydfynske færger

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Ærøfærgerne er løbet ind i ledelsesproblemer

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Risiko for at brændende bilskib synker

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Nor-Shipping 2025 slår alle rekorder

13.06.2025Maritimedanmark.dk

FPSO ud for Israel lukker ned

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

Jobmarked

Se alle

Maritimedanmark.dk

Værdiskabende Account Manager til B2B-salg af medieløsninger

Vil du arbejde med stærke B2B-medieplatforme og hjælpe virksomheder med at skabe synlighed gennem advertorials, content marketing og annoncering? Har du drive, er proaktiv og trives i en salgsrolle, hvor du både opsøger nye kunder og udvikler eksisterende relationer? Så er du måske vores nye Account Manager hos Horisont Gruppen A/S.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course