Flest dødelige forlis ved malmtransporter

En opgørelse fra Intercargo, der organiserer tørlastrederier viser, at de fleste ulykker med dødelig udgang er sket på malmskibe, der er blevet ustabile, fordi lasten er blevet flydende. Ud af ialt 173 rapporterede dødsfald i perioden 2010 til 2019 var det årsagen i 106 tilfælde.

VLOC´eren Stellar Banners grundstødning i februar i år er ikke med i rapporten. .

2019 rapporten om sikkerheden om bord på tørlastskibe præges af det 52.000 dwt. store Nur Allya´s forlis i august. Skibet var på vej fra Weda Island til øen Sulawesi i Indonesien med en last nikkelmalm, da AIS-signalet forsvandt. Skibet forliste med sin 25 mand store besætning.

Selvom årsagen til forliset var ukendt, udsendte Intercargo en fornyet advarsel om risikoen for, at nikkelmalm kan blive flydende under transporten.

Ud af de 39 “total losses”, der er blevet rapporteret for tørlastskibe fra 2010 til 2019, er otte af dem forlist på grund af forskubbelser i lasten resulterende i 106 omkomne søfolk. Det svarer til hele 61 pct. af dødsfaldene i sektoren.

Intercargo kritiserer i rapporten rederierne for at være for sløve til at gøre rapporterne om forlisene tilgængelige i IMO´s systemer. Det er ifølge Intercargo kun sket i 24 ud af de rapporterede 39 tab.

“Det er af vital betydning, at rapporter om årsagerne til forlisene bliver sendt til IMO så hurtigt som muligt, så baggrunden for de alvorlige ulykker kan blive identificeret og passende forholdsregler kan blive taget,” hedder det i Intercargo årlige rapport.

Du kan hente hele rapporten fra Intercargo HER.

Kilde: Intercargo

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025MARPRO Group

Sponseret

Rekruttering i den maritime branche

28.11.2025Svitzer

Sponseret

Tid til familien selvom du er på havet

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Danmark genopstiller til IMO Rådet for 2026-2027

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle