Flere rederier indfører brændstoftillæg
Antallet af containerrederier der pålægger kunderne et nød-brændstoftillæg - Emergency Bunker Surcharge - med henvisning til de stigende brændstofpriser, vokser fortsat. Senest har det tyske rederi Hapag-Lloyd indført tillægget på en række ruter med virkning fra 1. juli.
Tillægget har bredt sig efter at verdens tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM, har annonceret at de indfører tillægget. Der er dog stor forskel på størrelsen af tillægget – fra 1 dollar pr TEU og helt op til 50 dollar per TEU.
Også Intra-Asia containerrederier som Bengal Tiger Line and Samudera Shipping har valgt at indføre tillægget.
Tillægget har udløst kraftig kritik fra Global Shippers' Forum, der ser indførelsen af nød-brændstoftillægget som et udtryk for, at containerrederierne aftaler priserne indbyrdes.
Ifølge Ship & Bunker er prisen på IFO380 olie steget fra 372 dollar per tons den 9. marts til nu 458 dollar per tons, målt som gennemsnit over 20 havne.
Redaktionen