Flensborg Værft mister sin sidste ordre
Det franske rederi Brittany Ferries vil ikke længere tage levering af den stærkt forsinkede ropaxfærge Honfleur, der oprindelig skulle være leveret sidste sommer, men stadig er under bygning på Flensborg Værft - og tidligst vil være færdigbygget om 11 - 12 måneder.
Færgen er den sidste ordre der var tilbage i værftets ordrebog, og værftet står nu med en tom ordrebog og en ikke-færdigbygget færge som værftet skal forsøge at afsætte til anden side.
Dermed stiger presset på det i forvejen kriseramte værft yderligere.
I april gik værftet, der er Flensborgs største arbejdsplads, i betalingsstandsning og søgte beskyttelse under de tyske konkursregler. I sidste uge meddelte ledelsen, at det forhandler med det russisk ejede Pella Sietas værft i Hamborg om en overtagelse af Flensborg Værft.
I sidste uge mistede værftet sin næstsidste ordre, en ropax-færge på 67.300 GT, der skulle være leveret i september. Irish Continental Group aflyste ordren på færgen, med henvisning til værftets usikre situation efter betalingsstandsningen.
ISG er kommet i klemme på grund af en anden færge bygget på Flensborg værft - WB Yates. Færgen blev leveret med så stor forsinkelse, at rederiet var nødt til at aflyse afgange, og nu kæmper med erstatningssager anlagt af utilfredse kunder.
I februar valgte det australske rederi TT-Line at trække sig fra en ordre på 2 ropax-færger kontraheret på Flensborg Værft, og i stedet give ordren til et finsk værft.
Redaktionen