Flådens stolthed på havet efter 2 år ved kaj
Det største skib i den norske flåde, det nybyggede støtteskib KNM Maud, er i denne uge på prøvesejlads efter et næsten to år langt ophold ved kaj, på grund af en lang række fejl og mangler der betød, at krigsskibet fik sejlforbud straks efter ankomsten til Norge.
Den norsk flåde håber nu, at KNM Maud kan nå at være klar til operativ tjeneste i sommeren 2021.
Det norske forsvar kontraherede støtteskibet på det koreanske værft DSME tilbage i 2013. Ifølge kontrakten skulle krigsskibet leveres i september 2016, men det ankom først til Norge i marts sidste år og blev navngivet i maj.
I forbindelse med klargøringen af skibet til operativ tjeneste i den norsk flåde blev det opdaget, at skibet på flere punkter afveg fra de aftalte specifikationer. I november stod det klart at manglerne var så alvorlige, at de udgjorde en trussel mod skibets sikkerhed, hvorfor der blev nedlagt sejladsforbud. Lige siden har skibet ligget ved kaj.
Målet med det 27 500 tons store krigsskib, der er 50 meter længere end de norske fregatter, er at gøre det muligt for den norske flåde at gennemføre langvarige operationer, såvel i hjemlige farvande som i internationale sammenhænge.
Støtteskibet har plads til 9,3 millioner liter brændstof, og er i stand til at tanke to fregatter på samme tid mens det sejler med en fart på 16 knob. Skibet har eget hospital, værksted samt lagre til ammunition og missiler. Der er plads til to store helikoptere på helikopterdækket.
Redaktionen
FAKTA KNM Maud
Lengde: 183 meter Bredde: 25,9 meter Dypgang: 8,62 m Deplasement: ~ 27 500 tonn Fart: >18 knop To hovedmotorer à 7.500 kW (Wärtsilä) To dieselgeneratorer à 3.170 kW (Wärtsilä) To baugthrustere à 1.000 kW (Wärtsilä) Framdriftstype: Dieselhybrid (CODLOD) Rekkevidde: 10 000 nautiske mil med en hastighet på 16 knop Kjernebesetning: 43 Tilleggsbesetning: 116 Våpen: 4 Kongsberg Sea Protector Lastekapasitet Drivstoff: 7.000 tonn diesel (F-75/75) og 300 tonn med helikopterdrivstoff (F-44) Annen last: >40 stk. 20-fots forsyningscontainere >200 tonn ammunisjon To RAS-rigger for overføring av drivstoff i sjøen (Rexroth) 25-tonns dekkskran (Pellegrini) Medisinsk kapasitet: 48 pasienter Kan også frakte mindre fartøy og kjøretøy