Fiskeopdræt holder liv i de norske værfter
De norske værfter har haft det vanskeligt efter, at olieprisens kollaps sendte offshore sektoren til tælling. Nye tal for ordrebeholdningen på værfterne viser nu, at nybygninger til fiskeopdræt spiller en afgørende rolle for de tilbageblevne værfter.
Lige nu har de norske værfter 155 skibe i deres ordrebøger, hvilket er langt mindre end da offshore sektoren buldrede derudaf, men nok til at de tilbageblevne værfter kan holde sig i live.
Et væsentligt bidrag til ordrebøgerne kommer fra den succesfulde norske fiskeopdræts sektor, der med fokus på laks er verdens største - og efter olie den vigtigste eksportkilde for Norge.
Sammenlagt står fiskeopdræt for 43 af de 155 skibe i værfternes ordrebøger, hvilket svarer til mere end en fjerdel. Ikke nok til at holde værfterne beskæftigede, men nok til at gøre forskellen mellem rentabel og urentabel drift.
Fiskeopdræt på havet kræver en lang række fartøjer - arbejdsbåde, aflusningsskibe, røgtebåde, slagtefartøjer og brøndbåde. Og der er ikke tale om helt billige fartøjer, de største koste op til en halv milliard norske kroner at bygge.
Redaktionen