Finanslov gavner skibsfart på flere områder
Der skal bygges dobbelt så meget havvind i Danmark, som tidligere planlagt. Det ligger fast med den nye Finanslov for 2022 Udbygningen af havvind bliver positivt modtaget af Danske Rederier, som ser store muligheder for offshore-rederierne i beslutningen.
”Rederierne er helt centrale i udbygningen af Danmarks havvind. Vi opsætter møller, sejler teknikere frem og tilbage og leverer forsyninger og materiel. Ud over den direkte beskæftigelse på havet, er der også afledte effekter fra rederierne i eksempelvis havne og på værfter. Så det er en rigtig god beslutning, som vi virkelig er glade for i Danske Rederier”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Sidste år fik Danske Rederier, Dansk Energi og Wind Denmark undersøgt, hvad investeringer i havvind skaber af beskæftigelse i hele værdikæden – fra produktion af møllen til nedtagning ca. 25 år senere.
En dansk havvindmøllepark på 1 gigawatt, altså en havvindmøllepark på størrelse med Thor og stor nok til at forsyne ca. en million husstande med strøm - vil 14.600 årsværk tilfalde danske virksomheder. De 4.900 årsværk vil være direkte relateret til havvindmølleparken, mens indirekte årsværk forbundet med havvindmølleparken vil give ca. 9.600 årsværk.
Udover den store beslutning om fordoblingen af havvind, er det vigtigt for Danske Rederier, at der er fundet penge til, at skoleskibene de næste to år kan tage to togter hver om året.
”Alle disse unge mennesker, som nu får en uddannelse til søs, er nærmest garanteret et job, når de er færdige. Rederierne har virkelig behov for de unge søfolk, og med beslutningen om at bygge endnu mere havvind, bliver det behov ikke mindre foreløbigt”, siger Anne H. Steffensen.
I alt 36 millioner kroner afsættes til skoleskibene. Pengene bliver taget fra et ledigt råderum på Uddannelses- og Forskningsministeriets område.
Endelig er der afsat midler, der kan understøtte forhandlingerne om en samlet strategi for fangst og lagring af CO2.
Det er en dagsorden, som flere medlemmer af Danske Rederier er stærkt optaget af, og flere rederier har meldt sig på banen i forhold til at være med til at transportere CO2 til lagring i undergrunden.
”Vi har rederier, som er klar til at investere i skibe, der kan fragte CO2 til lagringssteder, men det kræver en strategi, så de kan få sikkerhed for deres investeringer. Vi har også medlemmer klar til at lagre CO2’en i undergrunden, så vi er glade for de ekstra midler og venter spændt på den samlede strategi”, siger Anne H. Steffensen.
Der afsættes 4,0 mio. kr. i 2022, 272,5 mio. kr. i 2023, 223,3 mio. kr. i 2024 og 255,9 mio. kr. årligt i 2025-2032 (inkl. administration) til puljen, der skal understøtte en værdikæde for opnåelse af negative udledninger allerede fra 2024. Initiativet skønnes at reducere CO2-udledningerne med 0,5 mio. tons i 2025 og 2030.
Kilde: Danske Rederier