Femern-top langer ud mod Scandlínes
Bestyrelsesformand i Femern-forbindelsen Henning Kruuse beskylder nu Scandlines for at forhale godkendelsen af tunnelforbindelse i et forsøg på at beskytte sin egen forretning. Scandlines afviser kritikken som ’klynk’.
Kritikken af Scandlines fremsættes i form af et debatindlæg i Dagbladet Børsen mandag. Heri angriber Henning Kruuse og næstformand i bestyrelsen Carsten Koch et 385-sider langt høringssvar fra Scandlines til de tyske myndigheder.
"Størstedelen af materialet på hele 385 sider drejer sig om emner, som Scandlines ingen ekspertise eller interesse har i. Derfor kan vi ikke se Scandlines' høringssvar i Tyskland som andet end en kynisk måde at forhale processen på", skriver Femern-formandskabet i debatindlægget.
Scandlines' direktør Søren Poulsgaard Jensen afviser kritikken.
"Det ville klæde Femern-toppen at have lidt respekt for, hvordan tingene skal gøres i Tyskland. Det kan godt være, at 385 sider lyder voldsomt, men det er jo, fordi vi vedlægger dokumentation”, siger Søren Poulsgaard Jensen til Børsen.
"Debatindlægget er mere klynkende, end vi havde forventet, og de tager jo slet ikke stilling til de ting, vi har bragt frem”, siger Scandlines chefen.
Femern-tunellen, der bliver brugerfinansieret, åbner i 2021.