Femern-projektet fik anløb af 200 skibe
Der kom for alvor fuld gang i produktionen af tunnelelementer til Femern Bælt tunnelen i 2023, hvor de to arbejdshavne i henholdsvis Rødbyhavn og Puttgarden håndterede 850.000 tons gods.
Femern tunnelen ved Rødbyhavn.. Foto: Femern A/S
Den første last på 7074 tons ankom til Rødbyhavn 18. juli 2022 med skibet Aasvik. Arbejdshavene i Puttgarden fulgte efter i 2023 med skibet Lady Annekes levering af en last på 2500 tons 22. juli 2023.
I løbet af 2023 har arbejdshavnene tilsammen håndteret cirka 850.000 tons gods fordelt på cirka 200 skibe, der anløb tunnelhavnene, skriver Femern A/S i en pressemeddelse.
“Det svarer til ca. 21.250 lastbillæs gods, hvilket illustrerer søtransportens effektivitet og skalerbarhed. Det understreger også den nøglerolle, som arbejdshavnene spiller i Femern-projektet,” siger Jean Kloe, Work Vessel Coordinator i Femern A/S.
Arbejdshavnen i Rødbyhavn har indtil videre håndteret den største andel, nemlig 700.000 tons. Størstedelen af lasten består af tilslagsmaterialer, primært knust grus fra Norge.
Havnene forventes at kunne håndtere 70.000 tons gods om ugen, når produktionen af tunnelelementer når sit højdepunkt.
-emte