Fem miljøskibe kæmper mod olieforurening
Stadig flere skibe sættes nu ind i kampen for at forhindre, at olie fra det sunkne italienske con-ro skib Grande America skyller ind på den franske kyst. Tre franske skibe og to fra det europæiske miljøagentur EMSA befinder sig på stedet, og endnu et er på vej.
På trods af de store ressourcer der er sat ind, gør vejret det meget vanskeligt at samle olie ind. Observationer fra fly har vist to store olieudslip der begge bevæger sig mod den franske kyst, og risikerer at ramme Bordeaux området mandag.
Men det er uvist hvor store mængder olie der er tale om, og hvor meget det er lykkedes at samle op.
Ifølge Grimaldi Lines, der ejer Grande America, befandt der sig godt 2.200 tons heavy fuel oil i Grande Americas tanke. Hvor meget olie der er lækket fra tankene vides ikke. Rederiets har entreret med et bjærgningsselskab der skal sende en undervandsrobot ned til det sunkne skib, der ligger på omkring 3.700 meters dybde. Målet er at få et billede af, i hvilken tilstand vraget befinder sig, og om der fortsat siver olie ud fra skibet.
Ud over olien befinder der sig godt 2.000 personbiler og 365 containere om bord på Grande America. 45 af containerne har farligt indhold – bl.a. 10 tons saltsyre og 70 tons svovlsyre.
Grande America er på 27965 DWT og var undervejs fra Hamborg til Casablanca da ilden brød ud søndag. Efter nogle timer blev skibet evakueret, hvorefter det udviklede en stadig kraftigere slagside til styrbord. Tirsdag eftermiddag kæntrede skibet og sank på dybt vand.
De skibe der i øjeblikket er sat ind i kampen mod olien er Argonaute og Rhône fra den franske flåde, og VN Sapeur der er chartret af flåden. EMSA bidrager med VN Partisan og Ria de Vigo, mens Alonso de Chaves er på vej fra Spanien og ventes at være fremme mandag. Endnu et spansk skib, Maria de Maetzu, ligger standby i Santander.
Herudover indgår to fly, et Falcon 50 og et SASEMAR 102, i operationen.
Redaktionen