Fem års test: Rotorsejl sparer brændstof
Forventningerne om brændstofbesparelser på omkring seks pct. blev måske ikke helt opfyldt, men efter fem års test af rotorsejl på Ro-Ro skibet Estraden, som sejler mellem England og Belgien, erklærer operatøren af skibet, at de er godt tilfredse med resultatet.
Det er skibsmanagement virksomheden Bore, der udvalgte Estraden som mest velegnet til testen, da det sejler på Den Engelske Kanal, hvor sandsynligheden for sidevind er størst. “Til at begynde med blev skibet i 2014 udstyret med et rotorsejl, og vi kunne se, at det gik i den rigtige retning og var bedre end ventet,” siger Jörgen Mansnerus fra Marine Management i Bore.
Derefter monterede leverandøren Norsepower endnu et rotorsejl i 2015 og målingerne viser, at rotorsejlene giver en besparelser på bunkerforbruget på godt fem pct.
Jörgen Mansnerus oplyser, at de to rotorsejl er permanent installerede, men at selskabet vil have flere erfaringer om holdbarheden, inden de eventuelt monterer rotorsejl på andre skibe. “Det kan hænde, at andre fartøjer bliver monteret med rotorsejl, men det skal være på en rute, hvor de er effektive - som f.eks. på Kanalen,” siger han.
Norsepower, der også har installeret to rotorsejl på tankskibet Maersk Pelican i fjor, forventer, at brændstofbesparelsen på typiske tankskibsruter kan nå op omkring 10 pct.
“Hvis et fartøj hele tiden sejlede på en rute med meget blæst som over Nordatlanten, tror vi, at besparelsen ville kunne nå op omkring 20 pct.,” siger Tuomas Riski, der er direktør i Norsepower.
Kilde: Sjöfartstidningen