Fast forbindelse: Tjek af havbund i gang
Sund & Bælt sætter nu gang i en undersøgelse af havbunden i Kattegat for at opnå større viden om undergrundens sammensætning og klarlægge, hvordan anlæg af en fast forbindelse over Kattegat kan påvirke havmiljøet. Det sker som led i en den forundersøgelse til 60 mio. kr. som Folketinget har igangsat.
De første undersøgelser af havbunden gennemføres med et skib, som er påmonteret en række specialdesignede tekniske måleapparater. De kan via udsendelse og opsamling af lydbølger kortlægge havbundens forskellige jordlag og deres egenskaber - seismiske undersøgelser.
“Det er helt centralt for forundersøgelsen, at vi opnår ny viden om havbunden og undergrunden. Undersøgelserne vil både bidrage til, at vi får en bedre forståelse for de mulige miljøpåvirkninger af forbindelsen, og hvordan vi kan minimere disse,” siger Henrik Vincentsen, anlægsteknisk chef med ansvar for forundersøgelsen hos Sund & Bælt.
Undersøgelserne, der gennemføres i to måleprogrammer over en periode på ca. to uger, vil desuden bidrage til at skabe et bedre grundlag for at beregne, hvad forbindelsen over Kattegat vil koste at bygge.
“Havbunden og undergrunden i projektområdet er i dag ikke særligt godt undersøgt, så yderligere viden er bestemt vigtigt for projektet,” siger Henrik Vincentsen.
Det er De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) i samarbejde med Aarhus Universitet, som på vegne af Sund & Bælt gennemfører selve undersøgelserne på havet.
En fast forbindelse over Samsø vil forkorte rejsetiden mellem Øst- og Vestdanmark markant. Hvis forbindelsen kommer til at omfatte en jernbane, vil rejsetiden mellem København og Aarhus komme ned i nærheden af én time, mens rejsen i bil vil tage omkring 2 timer.
Kilde: Sund & Bælt