Fald i godstakster til øer er for små
Den tidligere regering afsatte sidste år 50 millioner kroner fra vækstpakken, der skal fremme udviklingen i hele landet, til at sænke godspriserne til og fra de danske øer. Planen var, at priserne skulle sænkes med 80 procent. Det er dog langtfra sket.
Formanden for Dansk Industri Bornholm, Kenn Kjellberg vurderer overfor DR/Bornholm, at godspriserne siden 1. juni ikke er faldet mere end 50 procent. Bornholm fik som den største ø tildelt 40 af de 50 millioner til at sænke priserne, mens resten blev fordelt til de mindre øer.
Hos Sammenslutningen af Danske Småøer havde man sidst i oktober endnu ikke overblik over, hvor meget godspriserne er faldet siden loven trådte i kraft den 1. juni i år. De foreløbige tilbagemeldinger lyder på alt fra ingenting og op til 70 procent.
”Nu vil vi lave en opsamling hos vores øer, og høre brugernes opfattelse af det, og så skal kommunerne jo afrapportere til Indenrigsministeriet”, sagde foreningens formand, Dorthe Winther sidst i oktober til DR/Sjælland.
Regeringen samt de fleste partier i Folketinget har desuden lovet, at prisen for den øvrige færgetransport til og fra de danske øer skal sænkes. Det er dog endnu ikke fastlagt, hvor store beløb, der bliver afsat. Indtil videre ser det derfor ud til at ”Landevejsprincippet”, hvor det skal koste det samme per kilometer at sejle med færge, som det koster at køre samme strækning på landevej, har lange udsigter.
Det har blandt andet betydet, at Ærø-færgerne har varslet forhøjelse af billetpriserne. Fra den 13. december bliver det dyrere at rejse med færge til og fra Ærø.
Det sker, fordi man i modsætning til de to foregående år, har valgt at regulere priserne, så de dækker de generelle pris- og lønstigninger, der er sket i samfundet.
Kilde: DR/Bornholm